Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: SDL vai OpenGL?

Sivun loppuun

moptim [11.09.2006 19:04:53]

#

Eli, olen tämän kanssa ihan aloittelija. (Tarkoitan C/C++-grafiikkaa.) Kumpaa suosittelisitte minulle, SDL:ää vai OpenGL:ää? 3D hehkuisi silmissä ja ajatuksissa.

sooda [11.09.2006 19:08:28]

#

Riippuu vähän millaista grafiikkaa haluat.

SDL ei itse tarjoa tuohon muuta kuin ikkunan johon voi piirtää, SDL_gfx:llä sitten saa siihen vaikka ympyröitä ja palloja. 2D:tä, tietysti.

OpenGL taas on ihan 3D-lelu, voi toki silläkin 2D:tä piirtää: riippuen tarkoituksesta, vaikka neliö jolle sitte kuvatekstuurit, tai ympyrä riittävästä määrästä viivoja. Niitä voi zoomaillakin ihan helposti.

Kertoisit tarkemmin.

Metabolix [11.09.2006 19:09:32]

#

No olet kyllä kaiken muunkin kanssa ihan aloittelija. Suoraan sanoen en suosittelisi sinulle vielä kumpaakaan, mitä nyt on noita viimeaikaisia kysymyksiä tullut luettua. Ensin olisi syytä saada perusasiat hallintaan, ja käsittääkseni osaat lähinnä auttavasti VB:tä, tämä olisi nyt ilmeisesti C:tä tai C++:aa ja vielä 3D. Mutta jos nyt aivan pakko on, niin etsipä haulla jokin niistä aiheista, joissa neuvotaan, kuinka käytetään SDL:ää ja OpenGL:ää yhdessä.OpenGL on grafiikkakirjasto, sillä voi vain piirtää, kun taas SDL sisältää kaikenlaista muutakin. On siis varsin kätevää SDL:llä luoda ikkuna ja hoitaa syötteenluku (hiiri, näppäimistö ja käyttöjärjestelmän viestit) ja OpenGL:llä sitten piirtää.

moptim [11.09.2006 19:14:12]

#

Elikkä yhdistän ne? Writettäisin ensi alkuun jotain kuutioita ja kokeilisin (huonoja kokemuksia liian ison palan kerralla haukkaamisesta). Sitten voisi kokeilla vertex-graffaa ja/tai tekstuureja (ja/tai siksi, että mietin kumpi ensin, ehkä tekstuurit ekana).
EDIT: Tiesin, että OpenGL vain piirtää 3D:tä ja SDL osaa myös poimia näppäinten painallukset.
EDIT2: Oliko tarpeeksi tarkasti selitetty? Ei haittaa, vaikka sanoisitte: "Ei", yritän selittää vielä tarkemmin.

kayttaja-4976 [11.09.2006 19:18:32]

#

Aika tiukat odotukset heti alkuun. Includee ne kaikki ja sittn käytä valikoiden!

"vertex-graffa" Verteksit. Kun sä piirrät, sä joudut kertoo koordinaatit.

Tekstuurit. Niin siis tekstuureilla väriä pintaan filuista.

Kannattaa ehkä pikkuisen lukee trigonometriaa ennen kuin haaveilee moisesta. Itse opiskelen parhaillaan kolmioiden kanssa pelaamista enkä sitä helpoksi hauku.

moptim [11.09.2006 19:20:57]

#

Niin... WinApilla on joskus kiva värkkäillä VB:lle värikkäitä kolmioita. Mutta, trigonometria tulee minulle vasta ensi luokalla (eli 7-luokalla). Vuosiko pitää C-3D graffaa odottaa? :'( Ja tiesin, mitä tarkoitin "vertex-graffa"lla, eräällä hommelilla jota kyllä halveksutte, väsäillyt jotain 3D:hen päin. Mutta nyt kiinnostaa enemmän vapaampi C kuin se **** *****.
EDIT: Ja voiko OpenGL:n keskelle laittaa vaikka stdio.h:n sisältöä?

Metabolix [11.09.2006 19:30:08]

#

Mikä ihmeen vapaampi C? Opettele nyt ensin jotakin perusasioita, turha haaveilla 3D-grafiikasta ennen sitä.

Ensin SDL:llä ikkuna, lippuna SDL_OPENGL, sitten se SDL:n normaali pääsilmukka ja sen sisään viestisilmukka (lue opas), OpenGL:llä piirto ja SDL_GL_SwapBuffers silmukan loppuun.

moptim [11.09.2006 19:33:02]

#

C:ssä on enemmän tavaraa kuin **** *****issa. Hei, kokeillaanpa hirsipuuna.

_ _ _ _ _ _ _ _ _

kayttaja-4976 [11.09.2006 19:33:26]

#

Metabolix on oikeassa. Seiskalla ei tuu vielä mitään oikeaa kulmien laskentaa. Jos hypotenuusa ja kateetti ovat tuttuja, olet oikeilla jäljillä mutta joko itseopiskeltua trigonometriaa tai pitkä matikka lukiossa.

EDIT: Ja onkohan se **** ***** Cool Basic?

moptim [11.09.2006 19:34:42]

#

hypotenuusahan on kolmion pisin sivu ja kateetti jotain muuta vai mitä (?)
EDIT: Ei
EDIT2: Sanoinko että hirsipuuta? Katsokaa ylös ja arvatkaa kirjaimia.

Metabolix [11.09.2006 19:52:09]

#

Tämä ei ole mikään hirsipuunpelaamispaikka. Jos on jotakin kysyttävää, kysy, mutta älä missään nimessä tuolla asenteella, että "opettakaa minut tekemään 3D-grafiikkaa". Maailma ei toimi niin. Trigonometriasta on edelleenkin keskusteltu samassa aiheessa, johon annoin linkin, kun viimeksi kyselit trigonometriasta. Kannattaa opetella hyödyntämään annettuja neuvoja ja oppaita. Jos ei sitä osaa, on ohjelmointi aivan väärä harrastus. Ja luitko edes viimeksi sitä aihetta, kun piti vain jatkaa valittamista, ettet vieläkään tiedä mitään trigonometriasta? Tässä vielä muistin virkistämiseksi: https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/11616-sin-ja-cos

moptim [11.09.2006 20:05:57]

#

nnoh, kokeilemalla oppii, kokeilemalla opin sen **** *****inkin... ja trigonometriasta sen verran tiedän (ennen noita linkkejä) että jos liikutetaan tyyppiä x, niin funktio siihen on:
xlisää = sin(suunta) * vauhti
ylisää = cos(suunta) * vauhti
x = x + xlisää
y = y + ylisää

sooda [11.09.2006 20:07:14]

#

Oikeastaan sulla on tuossa sin ja cos väärin päin.

Mazzimo [11.09.2006 20:24:01]

#

Imho ilman vektoritietämystä on 3d-ohjelmointi samaa kuin kaivaisit omaa hautaasi.

Krisse7 [11.09.2006 20:26:06]

#

No, sai pelata hirsipuuta tai ei, mutta **** ***** = Game Maker ?

Heikki [11.09.2006 21:05:42]

#

KingOfTheWorld kirjoitti:

nnoh, kokeilemalla oppii, kokeilemalla opin sen **** *****inkin... ja trigonometriasta sen verran tiedän (ennen noita linkkejä) että jos liikutetaan tyyppiä x, niin funktio siihen on:
xlisää = sin(suunta) * vauhti
ylisää = cos(suunta) * vauhti
x = x + xlisää
y = y + ylisää

Vaan ymmärrätkö mitä tuo tarkoittaa? Pelkkä ulkoa osaaminen kun ei riitä.

Matematiikka on etenkin 3D-grafiikassa tärkeässä osassa, 2D:ssä riittää yksinkertaisempi matematiikka, mutta kyllä siinäkin aika paljon opeteltavaa peruskoululaiselle on. Trigonometria kuuluu aivan perusasioihin, lisäksi olisi hyvä osata mm. vektorit. Kannattaa seurailla putkan uutta "Ohjelmoijan matematiikka"-sarjaa, ainakin vektoreista on tulossa juttua "jonkin ajan" kuluttua.

Aluksi kannattaa hommata ohjelmoinnin ja matematiikan perustaidot kuntoon ja alkaa sitten pikku hiljaa etenemään grafiikkaohjelmoinnissa (ensin 2D-grafiikassa).


Voisitko lopettaa noiden tähtien käytön viesteissäsi, hirveää lukea.

Antti Laaksonen [11.09.2006 21:07:48]

#

Nyt keskustelussa voi tehdä hirsipuun kirjoittamalla:

[hirsi "SALAISUUS"]

Tässä mallitehtävä:

OHJELMOINTIPUTKA

moptim [11.09.2006 21:19:46]

#

krisse oli oikeassa
ja mitäs kaikkee trigonometriast pitäs osata?

Draiz [11.09.2006 21:25:14]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Nyt keskustelussa voi tehdä hirsipuun

:D
Jep, jos keskustelun taso ei ole huiman korkealla niin voi pelata hirsipuuta. ;)

Miten olisi esim. ristinolla ja kivi-paperi-sakset? :)

Gwaur [11.09.2006 21:26:13]

#

Sain tuon sanan selville painamalla Lainaa-linkkiä. Hiopas, Antti, vielä hiukan. ;)

Tzaeru [11.09.2006 21:27:12]

#

KingOfTheWorld kirjoitti:

krisse oli oikeassa
ja mitäs kaikkee trigonometriast pitäs osata?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Trigonometria eipä sitä tuon enempää tarvi.. Sini ja kosini lähennä itselleni ollut tarpeen. Ja tietenkin pythagoraan lause..

Heikki [11.09.2006 21:34:41]

#

KingOfTheWorld kirjoitti:

ja mitäs kaikkee trigonometriast pitäs osata?

Trigonometriset funktiot (sini, cosini, tangentti) ja niiden perusasioita, esim. arvo- ja määrittelyjoukko, arkusfunktiot jne. Yksikköympyrän ja radiaanien hallinta (tulevat vasta lukiossa) ovat myös hyödyllisiä taitoja.

Sanotaanko, että kun ymmärrät tuon aiemmin antamasi ja edellisessä viestissäni lainaamani "funktion" kappaleen liikuttamisesta (eli mihin se perustuu / miksi on sellainen kuin on) niin ymmärrät hyvin perusasiat.

Tuo Wikipedian artikkeli on aika huono, ei siitä asioita juuri opi mutta toisaalta sisältää paljon "korkeampaa" matematiikkaa jota et tarvitse (derivoinnit, integroinnit, sarjakehitelmät,...).

Ja sitten vielä tietysti

PYTHAGORAAN LAUSE

Pakko kokeilla tätä uutta TODELLÄ TÄRKEÄÄ ominaisuutta (btw. voisi laittaa tukemaan myös pieniä kirjaimia).

moptim [12.09.2006 09:17:13]

#

keskustelun ohjeista PUUTTUU hirsipuu!!! :(
EDIT: Heikki kirjoitti hirsipuuhun: Pythagoraan lause (itsestäni aluksi näytti Pythonilta mutta ei se ollutkaan)

kayttaja-4976 [12.09.2006 16:20:33]

#

Ehkä tämä threadi on viisasta lopettaa tähän. KingOfTheWorld, mene lukemaan trigonometriaa ja vektoreita. Sitä me muutkin tehdään. Hirsipuu oli minusta aika törppö idea tähän, mutta ainakin keskustelu paranee. Koodaus on kivaa, mutta sitä ei harrasteta näin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta