Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kolme syytä miksi Opera on parempi kuin FireFox

Sivun loppuun

EterAnal [21.07.2006 15:43:51]

#

Moro,

Ajattelin kirjoitella tähän vähän omista käyttökokemuksistani selainten suhteen. Kun en oikein ymmärrä miksi FireFoxia niin paljon mainostetaan, vaikka se omasta mielestäni on varsin puutteellinen selain. Alla kolme ärsyttävää FireFox-ominaisuutta, joita ei Operalla ole:

1. Kun yrität kirjoittaa pitkää osoitetta selailmen url-kenttään ja liikut alt-tabilla edestakaisin niin FireFox "maalaa", joka ainoa kerta sen koko osoitteen automaagisesti kun tulen takaisin selaimeen. Jos nyt erehdyn jatkamaan osoitteen kirjoittamista niin koko osoite häviää.

2. Opera käyttäjät tietävät sen yhtä maagisen F12-nappulan josta saa siististi, helposti ja vaivattomasti säädettyä selaimen tärkeimpiä ominaisuuksia. FireFoxilla joidenkin näiden ominaisuuksien säätö edellyttää valikoissa kikkailujen lisäksi vielä laajempaa tietämystä selaimen toiminnasta.

3. Kolmas, mutta ei suinkaan se vähiten ärsyttävä asia on se, että kun käytän esim. huuto.net -palvelua ja täyttelen niitä checkbox-laatikoita joista määritetään hakuehtoja, ja sen jälkeen kun teen haun, mutta huomaankin, että minulla unohtui vielä se yksi kenttä rastittamatta ja kun sitten painan back-nappulaa niin kas kummaa! Maagisesti kaikki checkbox-kentät ovat taas tyhjiä ja minun pitää rastittaa ne kaikki uudelleen. Tätäkään "ominaisuutta" ei ole Operassa.

Siinä minun vuodatustani. Ah... kiitoksia. Kylläpäs helpotti :)

hunajavohveli [21.07.2006 15:47:44]

#

Monet ovat moittineet Operaa lähinnä raskaaksi, joitakin pikkuviat häiritsevät, toisia taas eivät niin paljon. Itseäni Operan monipuolisuus miellyttää siinä määrin, että pidän sitä itselleni kätevämpänä kuin Firefoxia.

Meitsi [21.07.2006 15:49:43]

#

Itse en taas pidä operasta syystä tai toisesta...

1: Maaginen näppäin ctrl+z auttaa
2: Onko operassa about:config-tyylistä asetuslistaa? Ei nyt muistu mieleen... Mielestäni firefoxin asetukset ovat harvinaisen selkeät.
3: Ehkä sivussa on virhe tjsp, minulla ainakin toimii hyvin.

Muutama mitä firefoxissa on mielestäni parempaa:

1: Osoiterivin googlen automaattihaku...
2: Selkeämmät asetukset.

kayttaja-2791 [21.07.2006 15:55:45]

#

Aikoinaan minut ajoi Firefoxiin esim. nopeampi käynnistys, selkeämpi ulkoasu, Operan huonommat pikanäppäimet (oli erilaiset kuin FF:ssä ja IE:ssä oletuksena, toki ne pystyi vaihtamaan) ja laajennukset (erityisesti Adblock, Web Developer on myös erittäin käytännöllinen sivuja tehdessä ja testatessa). Nyt tilanne voisi toki olla vähän eri, eikös Operassakin jokin mainosblokkeri jo ole? Mutta toisaalta eipä minulla nyt mitään syytä ole vaihtakaan, ja olen jo niin juurtunut Firefoxin käyttöön.

EterAnal [21.07.2006 15:57:37]

#

Moro,

Se mitä täällä työharjoittelussa olen oppinut niin sen, että käytettävyys on kaiken a ja o ja mielestäni nämä "pikkuviat" haittaavat suuresti juuri tätä käytettävyyttä.

"1: Maaginen näppäin ctrl+z auttaa"

Mitä tuo maaginen ctrl+z näppäin oikein FireFoxissa tekee? Kokeilin sitä ja sain sillä aikaan vain osoitteiden vaihtumisen selaimen osoitekentässä. Tällä ei tietenkään ole mitään tekemistä sen tosiasian kanssa, että urli pitää kirjoittaa jostain sellaisesta lähteestä selaimelle, josta sitä ei voi suoraan kopioida.

"2: Onko operassa about:config-tyylistä asetuslistaa? Ei nyt muistu mieleen.."

2. Tuo about:config ei kerro tavalliselle tallaajalle mitään.

"1: Osoiterivin googlen automaattihaku..."

Tuo automaattihaku on Operassakin. Kirjoita url-kenttään ensin g ja sitten haluamasi hakusana ja paina enteriä.

Tuo hunajavohvelin käsitys "raskaudesta" on mielenkiintoinen sillä Opera on useissa testeissä todettu nopeimmaksi olemassa olevaksi selaimeksi. Tässä on yksi hyvä todella kattava artikkeli, johon ehdottomasti kannattaa tutustua: http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html­#winspeed

Metabolix [21.07.2006 16:06:45]

#

Ctrl+z eli normaali kumoamispikanäppäin. Jos satut vahingossa painamaan jotakin siihen urlin päälle, et joudu aloittamaan alusta vaan voit painaa Ctrl+z ja saada uutteran työsi hedelmän takaisin.

Mitähän järkeä tässä koko aiheessa taas oli? Ketä todella kiinnostaa, mitä selainta joku pitää parempana kuin muita? Kyllä noita kieli-, editori- ja selainsotia on jo aivan kylliksi ollut, ne voisi suosiolla lopettaa jo. Jospa minä sanon tähän vielä, että asentakaa Konqueror, se on vielä parempi.

kayttaja-2791 [21.07.2006 16:06:51]

#

Selainten logiikat todellakin eriävät joissain pikkuasioissa. Sinänsä tuota 1. kohdan ongelmaasi en ole koskaan sen enempää ajatellut, kun olen niin tottunut siihen logiikkaan (sama logiikka on myös IE:ssä, joten tällä omainaisuudella on varmaankin pitkät perinteet).

Toisaalta itseä sinänsä häiritsee Operan tapa toimia monessa pienessä asiassa omalla tavallaan, erilailla kuin olen tottunut IE:llä ja sitten myöhemmin FF:llä selaillessa. Esimerkkinä juuri pikanäppäimet, tosin Opera9:ssä ne taitavat olla jo samoja kuin muillakin (vai olenko itse ne asettanut, en ole varma). Tai vaikka tuo selainrivin automaattinen maalaminen selaimen saadessa uudestaan fokuksen.

Ja vielä yksi yksityiskohta tuli mieleen, kun painan hiiren rullaa niin Opera nakkaa vierityskohdistimen selaimen keskikohtaan, IE:ssä ja FF:ssä se ilmestyy juuri siihen kohtaan missä rullaa painaa. Itsellä on tapana klikkailla tuota hiiren rullaa vähän väliä, ja tuo ominaisuus häiritsee minua Operassa melkoisesti (toki siihenkin tottuisin jos käyttäisin selainta enemmän).

EterAnal [21.07.2006 16:13:19]

#

Moro,

"Ja vielä yksi yksityiskohta tuli mieleen, kun painan hiiren rullaa niin Opera nakkaa vierityskohdistimen selaimen keskikohtaan,"

Tuo voipi tosiaan olla tottumiskymysys. Itselläni se ei häiritse ollenkaan kun kuitenkin vieryskohdistimen poistuttua kursori jää siihen missä se viimeksi oli. Jos haluan liikkua sivulla ylös tai alaspäin niin todennäköisesti se kenttä mitä olen menossa täyttämään ei ole silloin sen sivun piirtoalueen kohdalla ja kun sitten liikun tällä vierityskohdistimella sen kentän kohdalle jonka haluan täyttää niin kohdistimen poistuttua kursori myös jää siihen.

"Mitähän järkeä tässä koko aiheessa taas oli? Ketä todella kiinnostaa, mitä selainta joku pitää parempana kuin muita?"

Miten me saahaan ne ihmiset ikinä luopumaan siitä iieestä ja mikkisoftasta tuolla mentaliteetilla?

Lebe80 [21.07.2006 16:16:59]

#

Voi tsiisus...

Mä tykkään jauhelihapitsasta enemmän kuin tonnikalapitsasta ja ajattelin kertoa teille kolme syytä miksi... no en.

Muistaakseen ketään ei pakoteta käyttämään mitään selainta, mikä on erittäin hyvä. Tilastojen mukaan nettisurffailit silti käyttävät Firefoxia selvästi enemmän.
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Itse pidän noita syitäsi melko vaatimattomina. Johtuu ehkä käyttömäärästä/-tarkoituksesta/käyttäjän iästä.
Opera ehkä soveltuukin sinu(nlaise)lle käyttäjälle paremmin. Itse ajattelin tämän viestisi jälkeen pysytellä edelleen Ffoxissa... Minun käytössäni se ainakin tuntuu ihan hyvältä. Ei tarvitse muuttaa asetuksia kokoaikaa, joten F12-nappia en kaipaa. En myöskään kirjoita pitkiä osoiterivejä vaihtamalla ikkunaa välillä. En ole edes tilannut huuto.netistä mitään.

Happy Browsing... millä selaimella selaatkin.

Grey [21.07.2006 16:45:19]

#

Nah, sanalla sanoen FireFox on aika onneton. Soveltuu erittäin huonosti tavallisille ihmisille, mitä olen havainnut. Vielä huonommin silloin kun vielä pyörittävät Linuxia siinä alla, kun jotkut eivät osaa esim. päivittää sitä. Joillekin nörteille FF voisi soveltua, mutta ikävää vain että nörttejä on aika vähän siitä populasta nykyään joka käyttää internettiä. Sori vain, nörttikanta ei ole muuttunut yhtään, vaikka jotkut tässä maailmassa tuntuvat kuvittelevan että 10 miljoonaa käyttäjää verkossa on yhtä kuin 10 miljoonaa sukulaissielua verkossa.

Niin, en todellakaan pidä FireFoxista, kankea ja hankala säätää. Vaan eipä hätää. Olen luvannut että jonain päivänä arvostan FireFoxia ja se on se päivä kun Luoja menee ja vihdoinkin päivittää ihmisen tajuamaan sen että virtuaalipeniksen, tai -rintojen kasvatus on niin turhaa kuin vain voi olla, puhumattakaan ziljoonasta muusta bugista, joita ihmisessä on yhäkin vielä. Jessus, Microsoftikin päivittää nopeammin ohjelmistoaan, kuin Luoja!..

-Grey-

Tumpelo [21.07.2006 17:06:32]

#

Grey kirjoitti:

Nah, sanalla sanoen FireFox on aika onneton. Soveltuu erittäin huonosti tavallisille ihmisille, mitä olen havainnut.

Ja minullahan ei ole tämän kanssa ongelmia, vaikka pyöritän Linuxia pohjalla. Toimii nopeasti, luotettavasti ja on siisti, ei mitään ylimääräisiä härpäkkeitä.

EterAnal kirjoitti:

"2: Onko operassa about:config-tyylistä asetuslistaa? Ei nyt muistu mieleen.."

2. Tuo about:config ei kerro tavalliselle tallaajalle mitään.

"1: Osoiterivin googlen automaattihaku..."

Tuo automaattihaku on Operassakin. Kirjoita url-kenttään ensin g ja sitten haluamasi hakusana ja paina enteriä.

Ensin sanot ettei saa olettaa tavallisen tallaajan tietävän mikä on about:config ja sitten sanot että jokaisen tulee tietää että kun kirjoittaa url kenttään g niin se on yhtä kuin Google-haku. Gimme a break!

Grey [21.07.2006 17:47:17]

#

Tumpelo kirjoitti:

Ja minullahan ei ole tämän kanssa ongelmia, vaikka pyöritän Linuxia pohjalla.

Puhuin tavallisista ihmisistä, en niistä jotka tietävät mitä tekee "a?:gs(m)h{s8:a|c:&s9};8:i" - tyylinen käsky konsoliin kirjoitettuna, puhumattakaan siitä että muistavat eri ohjelmiensa binaarit ulkoa, osaavat tuhatkunta erilaista ohjelmointikieltä ja tietävät kuinka tunkea Linux-leivänpaahtimeen.. tai.. noh.. jälkimmäinen onnistuisi minultakin, eritoten kun leivänpaahtimeni on suunniteltu distroille jotka vievät kolme cd:tä, ja saahan paahtimeen taidoillani Windowsinkin.

Vaan kummiskin, sinua ei voida laskea, koska jos osaat säätää ja päivittää Linuxia, olet menettänyt tavallisen ihmisen leiman samantien. Toisaalta, ehkä hyvä niin. Ei tarvitse haukkua sinua mielessä idiootiksi, kuten erästä kaveria haukun, kun se tolvana hankki Linuxin vain siksi että voisi osoittaa olevansa joku true nörd, mutta ei osaa edes esim. FireFoxia päivittää mitenkään, kun sitä ei voi muka päivittää jollain tietyllä tapaa..

-Grey-

hunajavohveli [21.07.2006 19:40:41]

#

EterAnal kirjoitti:

Tuo hunajavohvelin käsitys "raskaudesta" on mielenkiintoinen sillä Opera on useissa testeissä todettu nopeimmaksi olemassa olevaksi selaimeksi.

En minä sitä raskaaksi olekaan väittänyt, kerroin vain, mitä olen kuullut muiden siitä ajattelevan. :)

Tumpelo [21.07.2006 20:31:11]

#

Grey kirjoitti:

Tumpelo kirjoitti:

Ja minullahan ei ole tämän kanssa ongelmia, vaikka pyöritän Linuxia pohjalla.

Puhuin tavallisista ihmisistä, en niistä jotka tietävät mitä tekee "a?:gs(m)h{s8:a|c:&s9};8:i" - tyylinen käsky konsoliin kirjoitettuna, puhumattakaan siitä että muistavat eri ohjelmiensa binaarit ulkoa, osaavat tuhatkunta erilaista ohjelmointikieltä ja tietävät kuinka tunkea Linux-leivänpaahtimeen.. tai.. noh.. jälkimmäinen onnistuisi minultakin, eritoten kun leivänpaahtimeni on suunniteltu distroille jotka vievät kolme cd:tä, ja saahan paahtimeen taidoillani Windowsinkin.

Vaan kummiskin, sinua ei voida laskea, koska jos osaat säätää ja päivittää Linuxia, olet menettänyt tavallisen ihmisen leiman samantien. Toisaalta, ehkä hyvä niin. Ei tarvitse haukkua sinua mielessä idiootiksi, kuten erästä kaveria haukun, kun se tolvana hankki Linuxin vain siksi että voisi osoittaa olevansa joku true nörd, mutta ei osaa edes esim. FireFoxia päivittää mitenkään, kun sitä ei voi muka päivittää jollain tietyllä tapaa..

-Grey-

Damn, tahtoo olla tavallinen ihminen. ^-^

Mutta, riippuu toki distrostakin miten päivitys käy. Ubuntussa selainkin päivittyy automaagisesti joten tavallisella käyttäjällä ei liene ongelmia painaa "ok" painiketta ja antaa käyttiksen hoitaa loppuja. Jos on ongelmia niin silloin kyseessä on jo niin tyhmä ja saastainen homppeli että teloittaa pitäs.

T.M. [21.07.2006 21:49:26]

#

Ladatkaapas tämä sivu:
http://koti.mbnet.fi/winuus/FF/kaada_firefox.html

Tuon sivun lataaminen vaatii helvetisti tehoja koneelta:
- FireFox latasi tuota sivua 32 minuuttia. (1400mhz kone, muistia 1.5gt) prossun käyttö kokoajan 100%. Muistin käyttö muistaakseni lähelle 300mt, joka sitten laski ~100 megaan loppuvaiheessa.
- Operalla en ole jaksanut laskea aikaa, mutta se latasi sen paremmin kuin FF, ehti jopa liikuttaa vierityspalkkia jonkin aikaa, mutta silti tökkii saatanasti.

IE sen sijaan latasi sen lähes yhtä nopeasti kuin sitä tiedostoa ladattiin (3.3mt). Sivun vierittäminen ei töki lainkaan IE:llä. (operalla tökki).

Yhteenveto: FF ja Opera ovat raskaampia kuin IE.

Puhveli [21.07.2006 21:53:09]

#

MOT

tejeez [21.07.2006 22:03:11]

#

Häh eiks ie niinku oo sit huonoin ku se tekee nopeiten! ku se on nii nopee ni se ei voi olla hyvä; se varmaan tekee jotenki huolimattomasti sen tai jotain! ff tekee parhaalla tarkkuudella ja huolellisuudella ni menee sillä tietenki pisin aikaki.
ja seki vaan ton sivun tapauksessa - ei oikeesti mikään sivu oo tommonen, ei tollasella kantsi testata!1

kayttaja-4976 [21.07.2006 22:18:19]

#

Minä käytän IE:tä vaikka sitä kuinka vastustetaan.

Olen ollut varsin tyytyväinen kyseiseen selaimeen. Tietoturva-aukoista en tiedä, mutta ei koneelleni ole tullut freeserialsista mitään... Sen sijaan pikkuveljeni surffaa linkistä linkkiin tietämättä mitään riskeistä ja imuroi minkä vaan missä ilmestyy sana "peli". Sitten IE voikin olla riski.

Gwaur [21.07.2006 22:47:39]

#

En ole kylläkään koskaan nähnyt Mozillan mainostavan Firefoxia kaikkien ihmisten selaimeksi. Sen sijaan olen nähnyt hurjan paljon mainoksia sanoilla "Developer's best friend". Eiväthän tavikset ole tietoteknisiä kehittäjiä vaan korkeintaan tietotekniikkaan erikoistuneet henkilöt.

Oma syyni siihen, etten Firefoxista pois vaihda, on lähinnä kotiutumiskysymys. Silloinen Firebird oli näistä kahdesta kilpailijasta se, joka rupukoneellani Windows 95:n aikana toimi kunnolla. Operan oletusulkoasu oli niin raskas, ettei sitä jaksanut pistää pois päältä. Pianpa kiinnyin Firebirdiin, mutta on kyllä totta, että Opera on monipuolisempi ominaisuuksiltaan.

Oikeastaan Opera niin ominaisuustäyteläinen, ettei sitä sovi enää verrata ainakaan kovin suorasti Firefoxiin. Opera ei ole enää aikoihin ollut pelkkä selain, vaan siinä on nykyään muun muassa myös sähköposti- ja BitTorrent-asiakasohjelma. Sen sijaan kannattaisi haukkua Mozilla Suitea ennemmin kuin Firefoxia, kun asettaa Operan rinnalle.

Mitä Internet Exploreriin tulee, alun perin aloin haluta sellaista ominaisuutta, jolla osoiteriville ei tarvitsisi kirjoittaa kuin jokin pieni avainsana päästäkseen sivulle, jolla on tylsänpitkä osoite. Sellaista ei ollutkaan, ja minulle ehdotettiin Firebirdiä.

T.M. kirjoitti:

Ladatkaapas tämä sivu:
http://koti.mbnet.fi/winuus/FF/kaada_firefox.html

[...]

IE sen sijaan latasi sen lähes yhtä nopeasti kuin sitä tiedostoa ladattiin (3.3mt). Sivun vierittäminen ei töki lainkaan IE:llä. (operalla tökki).

On ehkä totta, etteivät kaikki selaimet kykene näyttämään tiettyjä sivuja sujuvammin kuin toiset, mutta onko totta, että WWW:ssä on noin isoja sivuja niin monta, että sellaisia saattaisi jopa käytännössä tulla vastaan?

kayttaja-4976 kirjoitti:

Minä käytän IE:tä vaikka sitä kuinka vastustetaan. Olen ollut varsin tyytyväinen kyseiseen selaimeen. Tietoturva-aukoista en tiedä, mutta ei koneelleni ole tullut freeserialsista mitään...

Tyypillinen tietokoneenkäyttäjä herää vasta, kun vahinko tapahtuu. :)

T.M. [21.07.2006 23:39:44]

#

Gwaur kirjoitti:

mutta onko totta, että WWW:ssä on noin isoja sivuja niin monta, että sellaisia saattaisi jopa käytännössä tulla vastaan?

En väittänytkään niin. Todistaa silti että FF ja Opera ovat raskaampia kuin IE. :)

Gwaur [22.07.2006 02:37:16]

#

T.M. kirjoitti:

Gwaur kirjoitti:

mutta onko totta, että WWW:ssä on noin isoja sivuja niin monta, että sellaisia saattaisi jopa käytännössä tulla vastaan?

En väittänytkään niin. Todistaa silti että FF ja Opera ovat raskaampia kuin IE. :)

Huomattavan verran raskaampi vain tuollaisilla sivuilla. Entäs tavallisilla sivuilla? Kai sitä nyt muutenkin kärsisi mieluummin käyttää hieman raskaampaa selainta; palkkiona on hyödyllisiä, uusia ominaisuuksia (niihin voi tykästyä niin, ettei haluaisi olla ilman) ja turvaa. Vertailun vuoksi Secunian tietoturvattomuusilmoitukset Operan 8.x-sarjasta, Firefoxin 1.x-sarjasta, ja Internet Explorerista ovat välillä hauskaa seurattavaa. Hmm... ;)

T.M. [22.07.2006 03:29:24]

#

Jos selain on hidas tuollaisella sivulla, on se silti hitaampi myös "normaaleilla" sivuilla.

Pointtini oli se että firefox mainostaa selaintaan kevyemmäksi, vaikka oikeasti se on raskaampi. Eli täyttä paskapuhetta.

Olga [22.07.2006 07:05:40]

#

No voi elämä taas. Yhden väkisin väännetyn sivun perusteellako voit tehdä moisen johtopäätöksen? Sama kuin vertaisi kurkkua ja tacodippiä. Kurkku maistuu ihan lerssiltä grillisipsien kanssa, mutta tacodippi maistuu oikein mainiolta --> tacodippi rules, kurkku on perseestä!

Enkä nyt ymmärrä tuota väitettäkään etteikö Firefoxia olisi tarkoitettu tavallisille pulliaisille. Useat tuttuni ja sukulaiseni (parempi puoliskoni, appivanhemmat ja jopa appi-isovanhemmat) käyttävät ko. selainta ilman mitään ongelmia ja he eivät todellakaan ole mitään nörttikansaa. Kukin käyttäkööt sitä selainta mikä omaan tarkoitukseen parhaiten sopii. Voi myös harkita harrastuksen hankkimista sen sijaan että yrittää nostaa omaa valintaansa muiden selainten yläpuolelle keksimällä muista selaimista huonoja puolia.

Grey [22.07.2006 08:46:23]

#

T.M. kirjoitti:

Pointtini oli se että firefox mainostaa selaintaan kevyemmäksi, vaikka oikeasti se on raskaampi. Eli täyttä paskapuhetta.

Noh, itseasiassa, tuo ei ole paskapuhetta. FireFox on kevyempi siinä mielessä että siinä ei ole yhtään mitään erikoista. Nopeudesta ei ole puhuttu mitään ;-)

-Grey-

Tumpelo [22.07.2006 08:48:44]

#

Olga kirjoitti:

Voi myös harkita harrastuksen hankkimista sen sijaan että yrittää nostaa omaa valintaansa muiden selainten yläpuolelle keksimällä muista selaimista huonoja puolia.

No mutta onhan se tärkeää että virtuaalipenis kasvaa. Mitä olisimmekaan ilman virtuaalipenistä jota voi heilutella foorumeilla ja kehua kuinka iso se on!

Blaze [22.07.2006 12:04:54]

#

LOL, IE on paljo raskaampi ku Lynx! IE on ihan anaalista!

Jottei nyt ihan trolliksi mene koko viesti, jos joku oikeasti tarvitsee kevyttä graafista selainta jollekin reliikkikoneelle, kannattaa katsastaa Dillo. Se on yllättävän ihku.

Smuliz [22.07.2006 12:23:04]

#

Blaze kirjoitti:

Jottei nyt ihan trolliksi mene koko viesti, jos joku oikeasti tarvitsee kevyttä graafista selainta jollekin reliikkikoneelle, kannattaa katsastaa Dillo. Se on yllättävän ihku.

On tosiaan kevyt ja hyvä valinta vanhalle koneelle.. Ainoa vaan, ettei tue muistaakseni kovin hyvin CSS ym..??

Gwaur [22.07.2006 15:26:25]

#

Smuliz kirjoitti:

On tosiaan kevyt ja hyvä valinta [Dillo] vanhalle koneelle.. Ainoa vaan, ettei tue muistaakseni kovin hyvin CSS ym..??

Ei se tue CSS:ää vielä lainkaan. On siinäkin puolensa; CSS:n takiahan sivut usein näkyvät "pieleen". ;)

sooda [22.07.2006 16:19:05]

#

T.M. kirjoitti:

Todistaa silti että FF ja Opera ovat raskaampia kuin IE. :)

Ai jaa?

Yksi IE vie muistia 32 megaa. Tää opera näillä 38 tabilla jotka nyt on auki vie 135 megaa. 135 / 38 =~ 3.55. 32 / 3.55 =~ 9.

IE on siis yhdeksän kertaa raskaampi kuin Opera. :) Tämä todistus pätee, koska laskemallahan voi tunnetusti todistaa mitä vain.

Merri [22.07.2006 17:05:12]

#

Sivu: http://www.vihrealohikaarme.com/

Mistä kyse: vasemmassa ylälaidassa oleva valikko.

Toteamukset:
- Firefox 1.5 toimii nopeasti ja ongelmattomasti.
- Opera 9 pätkii pahasti, mutta toimii silti täysin.
- Opera 8 valitsee päävalikon tekstin eikä aktivoi hakutekstilaatikoita. Käyttökelpoinen.
- Opera 7.5 piirtelee inputboxien mustia laatikoita väärään kohtaan sivulla. Valikko toimii hyvin, mutta sivulla on muita renderöintivirheitä.
- IE6 ei osaa renderöidä valikkoa kovin hyvin vaikka sille on määritetty omaa CSS:ää, pätkii. Toimii kuitenkin.
- IE 5.5 selviytyy sivusta lähes yhtä hyvin kuin IE6, muutamia lisäongelmia. Toimii.
- IE 5:llä on vakavia renderöintiongelmia valikoissa ja muutenkin. Käyttökelvoton.
- IE 7 beta piirtää valikot yhtä hyvin kuin IE 5. Melkein käyttökelvoton.

Ja jos koodia alkaa väittämään Firefoxia suosivaksi, niin tuo valikkohärveli on täysin validia XHTML:ää ja CSS:ää sekä rakenteellisesti oikein tehty (CSS hoitaa tyylin puhtaasti, XHTML rakenteen ja sisällön, JavaScript muuttaa vain toiminnallisuutta). Se on siis täysin sellainen, mitä Operankin pitäisi syödä ongelmitta. Opera on kuitenkin hidas, Firefox nopea, IE kaikin puolin viallinen, mutta taltutettu toimivaksi.

Yleisesti kuitenkin Firefox ja Opera ovat niitä selaimia, joita Windows-käyttäjät saisivat ihan mieluusti IE:n sijaan käyttää. Tuleva IE7 on ongelmallinen tapaus: sitä täytyy korjata osin samaan tapaan kuin IE6:tta, mutta siinä on silti myös omia vikojaan. Männöö entistäkin vaikeemmaks, sano.

Valinta Firefoxin ja Operan välillä on kuitenkin niin makuasia, että Firefoxin ja Operan välille on aika turha tehdä kilpailua. Ennemminkin pitäisi koulia ihmisiä IE6:sta pois, koska kehittyneempien ja paremmin standardien kanssa pelittävien selainten käyttö on netin kehittymisen kannalta hyvä asia.

Tietty täällä ongelma on se, että IE6:n käyttäjät taitavat olla jo todella vähässä.


T.M.: kaikki Internetin sivuthan ovat 3,3 Mt! Voin minäkin osoittaa sinulle sivun, joka luo JavaScriptillä muutaman tuhat elementtiä ja sitten muuttaa niiden tyyliä ja kertoo kuinka kauan siihen meni. Firefox on kaksi kertaa IE6:tta nopeampi siinä touhussa :) Mikä johtopäätös minun pitäisi sen pohjalta vetää? IE6 on kaksi kertaa hitaampi selain?

Pointtini siis on, että aina kun suorittaa nopeustestejä, suorittaa nopeustestin vain kyseisen tehtävän osalta, ei yleistä selaimen nopeustestiä.

Metabolix [22.07.2006 17:33:49]

#

Merri kirjoitti:

Sivu: http://www.vihrealohikaarme.com/

Hehe, loistava sivu. Konquerorilla tuo toimii täysin mutta vasta sitten, kun laittaa JavaScriptin pois. JS päällä sivu jää hyvin vähille teksteille. Harvemmin se näin päin menee. ^^ Kyseessä siis Konqueror 3.5.2.

Merri [22.07.2006 22:57:30]

#

Konqueror ei taida tykätä noista tempuista, joilla skriptit laitetaan pyörimään välittömästi kun koko sivu on latautunut (eikä jäädä odottelemaan kaikkia kuvia ja muita pikkutiedostoja). En niitä pätkiä kuitenkaan poista, koska muuten tulee kirosanoja siitä, että linkeistä ei aina tapahdukaan sitä mitä pitäisi, tyyliin jos joku kuva ei tahdo latautua. Epäilen että Konquerorissa on viallinen JavaScript-parseri. Jos Safari toimii (jota nyt kysyin toisilta ja vastausta odottelen), niin sitten en koske skriptiin mitenkään.

Noin yleisesti sitten sivuston käyttäjistä Linuxia käyttää alle prosentti ja Konquerorilla kävijöitä on kaikkiaan käynyt koko sivuston olemassaolon aikana vain juuri semmoisia henkilöitä, jotka ovat kokeilleet toimivuutta. Maccikäyttäjiä on kolmisen prosenttia.

Metabolix [23.07.2006 00:54:22]

#

Juu, korjauksena vielä, että siis valikko toimiikin näköjään (en vain keksinyt klikata sitä, kun ilman JS:ää se toimii, kun vie hiiren päälle). Taulussa näkyvät ainoastaan väliotsikot (Keskusteluaukio, Tolkien, Kirjallinen tuotanto...), niiden välillä solut ovat tyhjiä.

Mutta mutta, nyt menee jo pahasti offtopicin puolelle.

Minusta banaanit ovat parempia kuin omenat, koska ne kun kuorii aluksi, ei tarvitse enää miettiä, minne lopuksi heittäisi jämät. Siemenkotia en omenista siis tykkää syödä. :( Toisaalta omenat kyllä kestävät paremmin elämän kolhuja.

folio [23.07.2006 13:29:56]

#

Merri kirjoitti:

Sivu: http://www.vihrealohikaarme.com/

Jos Safari toimii,

Valikon hover efektissä on jotain vikaa (kaikissa linkeissä on tuo vaalean oranssi tausta valmiina), muilta osin toimii kuten firefox.

ajv [24.07.2006 12:52:51]

#

Vaihdoinpa osittain tämän keskustelun innoittamana Operan vuosien tauon jälkeen takaisin oletusselaimeksi. Meni hermo FF:n bugisuuteen. Kyllä se nettisivuja osaa ihan kivasti renderöidä ja muutenkaan ei ole valittamista, mutta nuo laajennukset eivät ole kyllä ikinä toimineet mulla oikein. Web Developeria tulee ikävä, muuten Operasta löytyy kaikki minulle tarpeellinen oletuksena.

Tumppu [24.07.2006 16:07:29]

#

en jaksanut lukea noita kaikkia, mutta itse käytän Operaa, koska minusta se on parempi kuin firefox.. esim. välilehdet on nopea sulkea ruksista ja uusi välilehti aukeaa näppärästi.. taikasauva on hyvä olemassa.. :D

Merri [24.07.2006 16:32:41]

#

Ihan vinkkinä, että Firefoxin välilehdet voi sulkea sillä hiiren rullanäppäimellä :)

Grey [24.07.2006 17:16:05]

#

Ja taasen pienenä vinkkinä, Operassa voi sulkea ne välilehdet myös ctrl+w..

-Grey-

Lebe80 [24.07.2006 17:20:15]

#

välilehtien sulkeminen onnistuu ctrl+w myös Firefoxissa:ssä.

Eli onkos kellään oikeasti mitään konkreettista näyttöä miksi Opera on Firefoxia parempi, vai lopetetaanko tämä peniksien venyttely ja paskan jauhaminen ja todettakoon että jokainen saa selailla millä haluaa.

En ole väittänyt Firefoxia paremmaksi, mutta en näe mitään syytä miksi _minun_ pitäisi vaihtaa Operaan.

Turhaakin turhempi aihe.
Mennään vaikka sinne toiseen aiheeseen puhumaan nuudeleista ja KGB:stä.

sooda [24.07.2006 17:27:08]

#

Taasen vinkkinä, hiirieleet ovat pihkuja. Välilehden sulkeminen onnistuu myös alas-oikealle-eleellä.

Startti [24.07.2006 17:44:09]

#

Meitsi kirjoitti:

2: Onko operassa about:config-tyylistä asetuslistaa? Ei nyt muistu mieleen... Mielestäni firefoxin asetukset ovat harvinaisen selkeät.

Oletko edes kokeillut naputella Opera 9:n osoiteriville about:config:a? Mielestäni about:config aukaisee asetusmuokkaimen.

Blaze [24.07.2006 17:54:09]

#

Minusta tuollainen about:config on harvinaisen sekava. Antakaa mulle kommentoitu konffitiedosto, eikä mitään tollasta "arvaa, mikä asetus-arvopari tekee mitäkin"-viritystä.

EterAnal [24.07.2006 18:52:22]

#

Lebe80 kirjoitti:

Eli onkos kellään oikeasti mitään konkreettista näyttöä miksi Opera on Firefoxia parempi, vai lopetetaanko tämä peniksien venyttely ja paskan jauhaminen ja todettakoon että jokainen saa selailla millä haluaa.

Tuossahan tuo linkki, jonka jo aiemmin tälle sivulle pastetin:

http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html­#winspeed

Tuo linkki vie kärsimättömimmät suoraan Windows-selainten tuloslistaan. Kyseessä on todella kattava selainvertailu. Ne jotka oikeasti ovat kiinnostuneita lukemaan koko yhden sivun dokumentin niin voivat käyttää sitä hiiren rullaa, tai PgUp-näppäintä tai mitä tahansa, jolla pääsee helposti ja nopeasti sivun alkuun ;)

ajv kirjoitti:

Vaihdoinpa osittain tämän keskustelun innoittamana Operan vuosien tauon jälkeen takaisin oletusselaimeksi. Meni hermo FF:n bugisuuteen.

Hehaa, taas on yksi Jaffa käännytetty Goauldien puolelta. Internet Explorer on väärä jumala :D No ei vaiskaan, pointtihan on siinä, että ihmiset alkais käyttämään jotain muuta kuin IE:tä. Mitä enemmän niistä toisista selaimista on puhetta niin sitä enemmän ne saa mainosta ja uusia potentiaalisia käyttäjiä. Saattaa hyvinkin olla, että jonain päivänä atk-kaupassa myyjä saattaa törmätä prosessorin nopeuden ja hintatiedustelujen lisäksi kysymykseen: "Onko Opera (tai FireFox) esiasennettu?".

EterAnal [24.07.2006 20:47:06]

#

Metabolix kirjoitti:

Merri kirjoitti:

Sivu: http://www.vihrealohikaarme.com/

Hehe, loistava sivu. Konquerorilla tuo toimii täysin mutta vasta sitten, kun laittaa JavaScriptin pois. JS päällä sivu jää hyvin vähille teksteille. Harvemmin se näin päin menee. ^^ Kyseessä siis Konqueror 3.5.2.

Itselläni sama homma Operan ysiversiolla. Kun ottaa JS:n pois käytöstä niin sivu toimii, muuten hover-valikko ei näy.

Metabolix [24.07.2006 21:29:50]

#

EterAnal, jos olisit lukenut eteenpäin, tietäisit, että ongelma ei ollut valikossa ja että JS-valikko on klikattavaa mallia.

Nannohiiri [24.07.2006 23:52:28]

#

3 syytä miksi se on mielipideasia: 1. Se on mielipideasia 2. Se on mielipideasia 3. Se on mielipideasia

Ravver [25.07.2006 00:33:46]

#

Puulattia on muuten parempi kuin kivilattia. Tosin kummatkin pääsevät omiin elementteihinsä eri olosuhteissa ja sama pätee myöskin selaimiin.

tsuriga [25.07.2006 01:16:50]

#

Meikän suosikkieditori on kyllä Notepad!

EterAnal [25.07.2006 19:17:23]

#

tsuriga kirjoitti:

Meikän suosikkieditori on kyllä Notepad!

Niin se on minunkin siihen asti kunnes uskallan/viitsin/kerkiän kokeilla joitain kehittyneempiä ohjelmia :O

LaNu [27.07.2006 22:47:24]

#

Grey kirjoitti:

Nah, sanalla sanoen FireFox on aika onneton. Soveltuu erittäin huonosti tavallisille ihmisille, mitä olen havainnut. Vielä huonommin silloin kun vielä pyörittävät Linuxia siinä alla, kun jotkut eivät osaa esim. päivittää sitä. Joillekin nörteille FF voisi soveltua, mutta ikävää vain että nörttejä on aika vähän siitä populasta nykyään joka käyttää internettiä. --

-Grey-

Palataampas tähän vielä sen verran, että minun äitini käyttää Firefoxia. Eli kyllä sitä voi käyttää kuka tahansa joka internettiä ylipäätään osaa käyttää. Nykyinen win-versiohan päivittyy lähes automaattisesti...

Ei varmaankaan osaa kaikkia ominaisuuksia hyödyntää, mutta eipä osaisi mitään muutakaan. Olikohan vielä niin, että käyttää FF:ä jopa töissä. :o

Merri [27.07.2006 23:47:54]

#

Minulla oli työpaikalla koneeseen jo valmiiksi asennettuna Firefox, ei tarvinnut mainostella. Käytän tosin Portable Firefoxia, saa tutut linkit kuljetettua näpäkästi matkassa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta