Ajattelin tässä kysellä, kun ainakin joku aika sitten porukka tuollaisia otsikon ohjelmia teki, että vieläkös teette? Ja jos niin onko mitään uutisia sieltä?
Itse teen ja teen jostain syystä yhä, mutta nyt mä aloitin uuden projektin tänään nimeltään MENU-OS (MOS), joka kuitenkin muuttui hitusen.
Tuo MOS ei nyt olekkaan enään yksi ohjelma vaan kaksi (kernel.exe -ohjelman ydin ja CLI.EXE -ohjelman ulkoasu)
Tuo ei ole vielä niinkään valmis, mutta kerron jotain ohjelmista.
Kernel.exe
-Käynnistetään ensinmäisenä
-Käynnistää CLI.EXE:n ladattuaan ensin asetukset
-Valvoo mitä CLI.EXE:ssä käyttäjä kirjoittaa (komento) ja --jos on kernel.exe:n tuntema komento niin kernel.exe toteuttaa sen.
Tällä hetkellä Kernel.exe tuntee kolme komentoa, jotka se toteuttaa, kun CLI.EXE:ssä ne kirjoittaa (DOS, EXIT ja HELP)
CLI.EXE
-Kernelin ympärille rakentuva graafinen ulkoasu
-Sisältää ainakin yhden input lauseen, jonka komento toteutetaan erillisessä kernelissä.
-Käyttäjä voi luoda oman CLI.EXE:n eli graafisen ulkoasun helposti tuon Kernelin ympärille.
Siitä en tiedä toimiiko ihan kunnolliset ikkunalliset GUI:t tuon kernelin ympärillä, mutta sen tiedän, että CLI on helppo tehdä tuohon.
Mahdollisesti tulossa:
-Asennusohjelma, jossa tuo ohjelma asennetaan ja ehkä voi valita mitä graafista ulkoasua käyttää tyyliin linuxin gde/gnome tai mitälie :)
--------------------------------------------------------
Itse teen tuohon alkeellisen CLI:n enkä siihen paneudu vaan paneudun tuohon kerneliin, joka tulee sisältämään kaiken mitä minä itse olen normaalisti rakentanut vain yhteen ohjelmaan.
Myös tietenkin ohjelmille ja peleille olisi käyttöä.
Sen kuitenkin sanon, että kerneli on aika kesken, että varsinaisesti vielä ei pysty graafista ulkoasua luoda siihen päälle.
Aika kiinnostava homma varmaan. QB on jäänyt kyllä vähän vähemmälle ja VB-kausi on alkanut. Ai että mahdollisuus tehä oma ulkoasu? Miten sen aiot toteuttaa? Pitää vaan tehä oma ohjelma joka välittää tietoja kernelille ja siihen väsätä joku ulkoasu QB:llä?
~Sose~
Niin siis mulla on kerneli niminen ohjelma, joka seuraa mitä komentoja cli ohjelmassa kirjoitetaan ja toteuttaa ne.
tuossa cli ohjelmassa sitten on muutakin kuin se input. Jokainen voi ohjelmoida oman CLI-ohjelman haluamallansa ulkoasulla jne.... Mukana tulee tietoa mitä komentoja kerneli ymmärtää, joten niitä ei tarvitse miettiä.
No, siitä vaan windowsille kilpailijaa vääntämään :)
Ainakin minua kiinnostaa tuon ulkoasun ohjelmoiminen.
Osaatko kertoa tuosta CLI-ohjelman ohjelmoimisesta tarkemmin?
No lähinnä tuo CLI tarkoittaa ainakin sitä mitä minä itse olen osannut aina vain tehdä eli command line interface tyylinen ulkoasu ohjelmalle.
Siitä en tiedä kuinka ja onnistuuko tuossa GUI.
Sen ulkoasun varmaan voi ohjelmoida millä vain, jolla pystyy tyyliin quickbasic ohjelmoimaan.
Itse CLI-ohjelman täytyy kuitenkin olla jotakuinkin
tälläinen:
input "", c$
open "pro.ae" for output as #1
print #1, c$
close #1
Eli ei mitenkään erikoinen, mutta ainakin pystyy muokkaamaan haluamansalaisen.
Ai niin ja komennot mitä tällä hetkellä "kerneli" ymmärtää ovat dos, help ja exit. Vika on varsinkin aika tärkeä komento, joka tyhjentää MOSIN systeemitiedostot seuraavaa kertaa varten.
Dos on se sama DOS-Klooni mikä löytyy tuolta vinkeistäkin ja on "kerneliin" sisäänrakennettuna.
Helpistä taas löytyy ohjeita, mutta en ole tuota vielä tehnyt ja exitin kerroinkin.
Päätin tehdä screen moodi ja väri asetusten laittamisen Kerneliin, joten sitä ei tarvitse erikseen ohjelmoida CLI:hin.
Jotain kerrottavaa mukana tulevista tiedostoista.
CLI.EXE -CLI ohjelma
Kernel.exe -Kerneli ja käynnistetään ensinmäisenä.
ver.ae -Ohjelman versio, joka nähdään, kun DOS-kloonissa kirjoitetaan ver. Tämä ei ole ollut muokattavissa ennen, mutta nyt pystyy helposti muokkaamaan.
address.tmp - DOS-klooni lukee tästä tiedostosta hakemiston missä toimii.
color/screen.ae -asetukset löytyvät näistä.
lue.txt -kerron pikkaisen ohjelmasta ja sen muokkaamisesta.
viimeinen edit:
Laitan nyt nettiin "keskeneräisen" version tuosta, josta saa ensimakua. Mukana tulee yksi valmis CLI.EXE, mutta valmiiseen versioon.
http://koti.mbnet.fi/juha2002/Files/mos.zip
Eli komennot ovat "dos, help ja exit" (nyt aluksi tietenkin) ja tietenkin te voitte laittaa uusia komentoja ja pieniä juttuja tekemiinne CLI.EXE ohjelmiin.
Erittäin mielenkiintoinen kyhäelmä, tosiaan.. miinusta voisi antaa vain tuon toteutuksesta.. tiedostoon tallennetaan komento, ja kerneli avaa tiedoston josta se sitten tutkailee.. joo-o.. Vastaa sellaista asiakas-palvelin -mallin alkeisversiota.. Quakehan vastaa tekniikaltaan hyvin paljon asiakas-palvelin -mallia.. Jos teet tuommoisen pohjan VB:llä, se kernelin pitäisi pysytellä taustalla lähetellen viestejä asiakassoftalle..
Olen lisännyt "kerneliin" pari komentoa, jotka ovat "color" ja "screen".
Kummatkin ovat eräänlaisia asetuksia.... screen komennon takaa löytää screen moodit 7,8 ja 9:n, joista jonkun voi ottaa käyttöön ja color komennon takaa 1-15 väriä.
Mielenkiintoinen...
"Kernel"i ei kylläkään anna kovin monia palveluita.
no ei vielä. Minulla on koneella sitä paitsi uudempi versio tuosta "kernelistä", jota ei vielä ole kopioitavissa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.