Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Grubissa pieni problemo

Sivun loppuun

Cc [28.04.2006 15:36:49]

#

Asensin kokeilun vuoksi tässä Ubuntun koneeseeni, kun olin asentannut sen niin huomasin että bootloaderin (grubin) listassa ei ollut enään Mandrakea. Kokeilin sitten kaikenlaista ja tulin lopputulokseen, että tulen kysymään viisaammilta neuvoa kyseiseen asiaan...

Eli mitä minun pitäisi kirjoittaa sinne grubin tiedostoon, että pääsisin vielä joskus mandrakeenkin..?

Kiitos jo näin etukäteen viesteistänne

PS: "Asenne Gentoo" viestit voi jättää suosiolla pois =)

str4nd [28.04.2006 15:39:07]

#

Etsi grubin conffitiedosto komentamalla "locate grub.conf" ja korjaile suosikkieditorillasi (kuten nanolla) ja sillä sitten homma kuntoon.

PS: Asenna Gentoo! (Huomaa minun typottomampi versio käskystä)

sooda [28.04.2006 15:41:47]

#

Osta uus kone!1
Mandrake sukkaa!1

Konffi se grub. Siellä (esim. /boot/grub/grub.conf) on varmaan jotain tähän tyyliin:

title=2.6.14-gentoo-r2
root=(hd0,3)
kernel=(hd0,0)/bzImage-2.6.14-gentoo-r2 root=/dev/hda4 video=vesafb:ywrap,1280x10
24-32@75,mtrr vga=0xF00 splash=silent

Mulla siis noin. Sulla jotain vastaavaa ubuntulle. Copypastea se vaikka, ja sitten muuta siihen kopioon osiot ja kaverit kuntoon mandraken vastaaviin.

Sen siitä saa, kun asentaa jotain muuta ku Gentoon, jossa sentään asiat tehään ihan itte, niin ei asennusohjelma tee mitään luvatonta puolestasi ;)


15:38 < Gwaru> KeKimmo: no nii, nythän tohon voi laittaa "Asenna Gentoo", eihän se oo "Asenne Gentoo" :o

Cc [28.04.2006 16:15:22]

#

Kiitos, mutta vielä on yksi ongelma kun en tiedä tuota kernelin polkua =(

sooda [28.04.2006 16:59:20]

#

Mounttaile eli osioita ja katsele, missä se olisi.

Grey [28.04.2006 17:15:35]

#

Asenna Windows XP!

-Grey-

Megant [28.04.2006 19:27:39]

#

Nuo Grubin laitejutskat, esim hd0 määritellään samassa hakemistossa kuin Grub (/boot/grub/), tiedostossa device.map.
Sinne määrittelet nuo kovot jota aiot käyttää.
Ja kuten sooda jo sanoi, mounttaile osioita ja katsele missä se olisi.
Boottaamiseen liittyvät jutut (kaikki?) löytyvät hakemistosta /boot/.
Kun löydät Mandraken osion, kerro mitä siellä on ja tämmöistä.
Voit katsoa myös apua nykyisestä grub.conffista.

Tämmöistä minulla.

title           Ubuntu, kernel 2.6.15-21-386 #Mikä nimi näkyy Grubin käynnistyksessä
root            (hd0,2)#osio mistä kerneli löytyy (jos device.mapissa on määritelty hd0 = /dev/hda niin tuo tarkoittaa /dev/hda3, joten tässä tapauksessa (hd0,0) olisi /dev/hda1)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.15-21-386 root=/dev/hda3 ro quiet splash #Ensimmäinen parametri on Linuxin (siis kernelin) sijainti, toinen on juuriosion sijainti joka välitetään kernelille, loput saa määrittää itse tarpeen mukaan, googleta vaikka nuita
initrd          /boot/initrd.img-2.6.15-21-386 #initrd, ymmärtääkseni mahdollistaa Linuxin toimimisen mahdollisimman monilla kokoonpanoilla (ilman kernelin suurempaa kasvamista ?)
savedefault
boot

Jos ei vieläkään onnistu, siitä vain kyselemään lisää. :)

Grey kirjoitti:

Asenna Windows XP!

-Grey-

Olisit voinut jättää tuonkin sanomatta.
Tuota nyt ei kukaan halunnut kuulla.

Grey [28.04.2006 19:31:33]

#

Megant kirjoitti:

Grey kirjoitti:

Asenna Windows XP!
-Grey-

Olisit voinut jättää tuonkin sanomatta.
Tuota nyt ei kukaan halunnut kuulla.

Okei.. Asenna Windows 3.11!

-Grey-

sooda [28.04.2006 20:15:42]

#

Grey kirjoitti:

Okei.. Asenna Windows 3.11!

Ihan oikeasti, miksi kaikki windows-miehet valittavat aina tuosta asenna linux/gentoo/unix/bsd/tms ja sitten kuitenkin hoetaan itse yhtä tyhmästi. Alkaa käydä kuivaksi koko juttu.

Grey [28.04.2006 20:27:36]

#

sooda kirjoitti:

Ihan oikeasti, miksi kaikki windows-miehet valittavat aina tuosta asenna linux/gentoo/unix/bsd/tms ja sitten kuitenkin hoetaan itse yhtä tyhmästi. Alkaa käydä kuivaksi koko juttu.

Siitä syystä että moiset ovat huomanneet tuon kuivuuden ja koettavat nyt saada muutkin tajuamaan sen? Niin, ja luonnollisestihan sitä ei saa antaa suoraa koodia, jotenka täytyy käyttää pseudoa tai antaa vinkki..

-Grey-

sooda [28.04.2006 20:35:35]

#

Grey kirjoitti:

Siitä syystä että moiset ovat huomanneet tuon kuivuuden ja koettavat nyt saada muutkin tajuamaan sen?

Menee jo vähän offtopiciksi, mutta pakko sanoa, että tuota asenna gentoo -settiä ei ole vähään aikaan näkynyt, eikä tuolle tässäkään ketjussa ollut tarvetta, sanoit sen silti. Ja jos tuntui siltä että tarkoittaisin ekan postini kahta riviä, niin mieti kahdesti ;)

Viisaampi lopettaa ensiks.

Jyri [29.04.2006 09:07:54]

#

Jos et millään saa grubin kautta onnistumaan, niin asenna lilo. Minusta lilon conffi on helpompi kuin grubin, koska lilon conf filussa käytetään vähemmän sulkeita, lainausmerkkejä yms. ja se tarkistetaan ennen boottia ;)

Myös:
http://btmgr.webframe.org/
Toimii, joskus. Minulta tuo ei löytänyt CD- eikä USB -asemia.
Muttä tällä Smart BootManagerilla voit ainakin tarkistaa (ilman softien asentelua), että tuo Mandriva toimii vielä.

Metabolix [29.04.2006 09:49:02]

#

Jaa, minulla ei ole GRUBin asetuksissa yksiäkään lainausmerkkejä ja sulkeitakin vain kolmet, enkä näe niiden käytössä mitään ongelmaa. Ei sen säätäminen mitään poppakonsteja vaadi.

Mounttaa Mandrivan osio ja etsi sieltä lataajan asetustiedosto, niin selviää varmaankin kaikki tarpeellinen asetuksia myöten.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta