Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Noobit tulloo :-)

Sivun loppuun

Ulfang [19.03.2006 11:48:46]

#

Tervehdys kaikille aktiivi käyttäjille..
Minä olen tässä VB-systeemissä täysin aloittelija, kokemusta on vuosien takaa pascalista mutta onneksi olen sen touhuumisen unohtanut miltein kokonaan :-)
Eli mulla on tässä tälläinen super yksinkertainen proggis, kyse on yksinkertaisesti pienestä apuohjelmasta jolla saan clipboardiin entuudestaan määrättyjä tekstin pätkiä. Eli arvaatte varmaan että on kyse mmorpg:hen tarkoitettu "chatti helpperi"...
Eli muuten tuon systeemin olenkin jo saanut pelittämään ihan täydellisesti, mutta pari (ainakin) pikku juttua askarruttaa.

1..Miten määrään formin x,y koordinaatit kun käynnistän ohjelman, siis palkin pitää olla sellainen että sitä ei pysty hiirellä liikuttamaan ja näi ollen sen koordinaatit pitää määrätä ohjelman sisäisesti, resoluutio on ilmeisesti vaikuttava tekiä tässä probleemissa ? joten jos vinkkiä joku jaksaa kirjata niin käytän resoluutiota 1280x1024

2...miten ihmeessä tuo formin ulkoasun muokkaaminen oikein tapahtuu VB:llä, kun haluaisin nuo tylsät "harmaat laatikot" hieman rpg tyylisemmäksi ;-)

Eli tämmöstä, peli muuten on Knight OnLine jos joku sitä aprikoi....pakko saada pikapainikkeet teksteille "i spek, no turkki, i'm froam Fniland LOLOL!!!!11" ;-)

Kiitoksia etukäteen !!

matpit [19.03.2006 11:57:29]

#

Tervetuloa VB:n ihmeelliseen maailmaan ;)

1. Kokeileppa Layout Window:lla siirrellä niitä pieniä laatikoita jotka kuvastavat formia ja sen paikkaa tietokoneen näytöllä. Jos ei sinulta löydy tuota pientä ikkunaa, nii saat sen esiin klikkailemalla View -> Form Layout Window.

2. Jos tarkoitat "Harmailla laatikoilla" formia itseään, niin se tapahtuu formin properties ikkunasta, selaa sieltä "Back Color" ja klikkaa sitä niin näet nuolen josta voit valita formin taustavärin, ja kun etsit "Fore Colorin" niin voit vaihtaa formin tekstin värin, ja sama pätee myös muihin controlleihin.

Antti Laaksonen [19.03.2006 12:06:48]

#

Formin paikan voi vaihtaa näin:

Move X, Y

Esim. vasempaan ylänurkkaan näin:

Move 0, 0

Näytön keskelle näin:

Move Screen.Width / 2 - Width / 2, Screen.Height / 2 - Height / 2

Tämä siirtää formin 200 pikselin etäisyydelle vasemmasta reunasta ja 100 pikselin etäisyydelle yläreunasta. Formin paikka ilmoitetaan twip-yksikköinä pikselien asemesta, minkä takia tarvitaan muuntokertoimia.

Move 200 * Screen.TwipsPerPixelX, 100 * Screen.TwipsPerPixelY

Jos koodi ei ole formin sisällä, alkuun pitää kirjoittaa vielä viittaus:

ForminNimi.Move X, Y

Formin ulkoasuun vaikuttavia ominaisuuksia ovat mm. BackColor (taustaväri), BorderStyle (reunus), ControlBox (otsikkorivin nappulat), Icon (kuvake), MaxButton (suurennusnappula), MinButton (pienennysnappula). Formin saa liikkumattomaksi valitsemalla sopivan reunuksen ja poistamalla pienennys- ja suurennusnappulat tai suoraan ominaisuuden Moveable avulla.

Ulfang [19.03.2006 12:23:59]

#

Haile !!!

Minä kiitän ja kumarran !!!
Eli sain tuon formin sillä Form Layout Window systeemillä kohilleen :-) menin siitä mistä aita on matalin :-)
Joo, tää ulkoasun muokkaaminen onkin sitten pikkaisen mystisempi juttu...
Mä en vaan yksin kertaisesti tajua että miten tuon "ohjelman" saa haistamaan että missä on nuo tarvittavat bitmapit :-(=). Nooh eiköhän tuo selviä..
Niih kun täältä näyttää oikeasti saavan apua niin käytän sitä törkästi hyväkseni :-)
Eli mikä pätkä lopettaa ohjelman, eli kun mä tosiaan piiloitin tuosta systeemistä ne kaikki pienennys/suurennus namiskat jolloin tietty "X" poistui samassa, joten ohjelman joutuu nyt sitten lopettamaan "tehtävänhallinnan" kautta :-o
Joku "exit" namiska olisi kiwa :-)
Niin siis onkelma on sikäli harmittavainen kun noilla asetuksilla formi (tai ohjelma) ei näy edes "tehtäväpalkissa"...Eli sitä ei saa sieltäkään "tapetuksi" :-/

Antti Laaksonen [19.03.2006 12:49:41]

#

Mitä tarkoitat "tarvittavilla bitmapeilla"?

Ohjelman sammutus on harvinaisen helppoa:

End

Jumiutuneen ohjelman voi myös sammuttaa painamalla Control + Break, jos ohjelma käynnistetään VB:stä.

Freeze [19.03.2006 13:10:52]

#

Toi Ctrl + Break oli hyvä vinkki! mulla kun jumiutuu sen verran usein :)

Ulfang [19.03.2006 13:11:11]

#

Niih, kun haluaisin "maalata" nuo CommandButtonit bitmapeilla, eli tämä onnistunee "picture" komennolla, eli koko systeemille pitää ilmeisesti antaa jotenkin polku mistä kuvat haetaan, mutta miten sitä en ymmärrä???
Urgh "end" aika puzzle muuten ;-)
Kiitokset.

Freeze [19.03.2006 13:14:51]

#

Juu, painikkeen Style pitää olla "Graphical" että se kuva näkyy ;)

Ulfang [19.03.2006 13:25:31]

#

Noh, niin nyt homma on hansikkaassa :-)
Kiitän kaikista avuista, voin laittaa jossain vaiheessa koko listauksen näytille, notta voitte nauraa minkä kanssa sählään..
Jossain vaiheessa tulen kyllä häiriköimään teitä kun noista teksteistä pitää saada editoitavia :-)
Eli silleen pitää ilmeisesti luoda joku "database" josta pätkät haetaan ja sitten vaikka notepadilla editoi niitä, jos ei sitten tule haukattua sen verran iso pala että tekeepi itse ohjelmaan muokkaus moden, tämäkin ilmeisesti toimisi. "shell" komennolla ainakin sai jotenkin notepadiin ympättyä tuota tekstiä :-o...näi vaan sellaisen vinkin täällä jossain, olikos se otsakkeella "automaattinen kirjoitus" tjsp.
Ok, vielä kerran kiitän ja kumarran.
T: Ulfang the black.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta