Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mitä mieltä olet 3D-peleistä

Sivun loppuun

Tekoäly [11.03.2006 11:32:24]

#

Joo koulu aiheeksi otin *Mitä mieltä olet 3D-peleistä tai niitten tekemisestä*,mutta tuota siinä ei lue koska en kehdannut kirjoittaa mutta vastatkaa tuohon

ajv [11.03.2006 11:37:36]

#

Tekoäly kirjoitti:

Joo koulu aiheeksi otin *Mitä mieltä olet 3D-peleistä tai niitten tekemisestä*,mutta tuota siinä ei lue koska en kehdannut kirjoittaa mutta vastatkaa tuohon

Eli me kirjoitetaan tänne mielipiteitä ja sinä pasteet ne suoraan koulutyöhösi? Aika hämärästi olet muuten aiheen rajannut... Loogisempi aiheenrajaus olisi ehkä ollut "Mitä mieltä olet nykyaikaisista 3D-peleistä?" Ja muutenkin ehkä kouluaineessa pitäisi tuoda sitä omaa näkemystä ko. asiaa kohtaan esiin, eikä kirjoittaa, mitä jotkut muut ovat mieltä...

Edit: pientä säätöä

Tekoäly [11.03.2006 11:39:43]

#

No en koska muutan ne aineen muotoon joteka joudun itse muuttamaan ja poistamaan työstäni joitain kohtia elin liittelen teidän kaikkien mielipiteitä ja laitan ne paperille

Ravver [11.03.2006 12:32:31]

#

Hitusen kumma kysymys :/

Jaska [11.03.2006 12:33:00]

#

Ota huomioon, että tuossa luki olet eikä olette. Ainakaan minä en osaa sanoa mitä mieltä sinä olet 3D-peleistä tai niitten tekemisistä.

Tumpelo [11.03.2006 12:37:44]

#

Minä olen sitä mieltä että 3D on parempi kuin 2D.

KimmoKM [11.03.2006 13:16:11]

#

Vaikka en pidä ideasta kysyä materiaalia aineeseen täältä, vastaan silti.

Omasta mielestäni 3D on hyvä silloin kun se on *tarpeellinen*. FPS-gernen pelin on vähän pakko olla kolmiulotteinen, mutta tyyliin NetHack kolmiulotteisena, hah. Vuoropohjaisstrategiaan en myöskään keksi mitään järkeä tunkea kolmiulotteisuutta, mutta RTS-peli voi hyvin olla kolmiulotteinen, mikäli se käytetään siinä eduksi esim. siten, että korkealla olevien jousimiesten nuolet osuvat kauemmaksi ja puun taakse voi mennä nuolisadetta suojaan kun nuolet osuvat siihen puuhun jne (Tällaisesta hyvänä esimerkkinä Myth, muutenkin loistava peli).

Yleisesti ottaen siis pelit kolmiulotteisina vain silloin kun on tarpeellista, nättejä grafiikoita voi olla muutenkin ja sillä vaivalla, mitä 3D-malleja, tekstuureja ja 3D-koodia tekee saa pelistä muilta osin paremman. Ei siinä sitten mitään pahaakaan ole jos peli on muilta osa-alueilta toimiva ja hyvä, sitten voi panostaa vaikka myös niihin grafiikoihin..

tkarkkainen [11.03.2006 13:45:40]

#

KimmoKM kirjoitti:

Vuoropohjaisstrategiaan en myöskään keksi mitään järkeä tunkea kolmiulotteisuutta

Itse asiassa kolmiulotteisuus toimii aivan loistavasti esimerkiksi Combat Missioneissa. Pakkotarpeellinen se ei ole, mutta en näe sitä kyllä haittanakaan. Se ei kuitenkaan tee siitä automaattisesti parempaa peliä kuin vaikkapa kaksiulotteiset Steel Panthersit.

Kaksi- tai kolmiulotteisuus on minulle yks ja hailee. Ei peliä tehdä grafiikalla, vaan idealla.

pieslice [11.03.2006 14:00:18]

#

3d:ssä on paljon ongelmia monissa genreissä, räikeimpänä esimerkkinä 3d-tasohyppelyissä ja toimintapeleissä joissa ongelmista päällimmäisenä ovat kameraongelmat, mutta myös etäisyyksien hahmottaminen 3d-maailmasta, koska 3d-peleissä etäisyyksistä kertovat visuaaliset vihjeet ovat todella puutteellisia, päällimmäisenä varjot, jotka ovat kaikkein tärkein syvyys/etäisyysinformaation välittäjä, jopa stereokuvaa tärkeämmät.
Monesti pelikokemuksesta saa paljon nautittavamman jos pitää pelimekaniikan kaksiulotteisena, vaikka grafiikka olisikin toteutettu 3d:nä.
Ihmisten näkökulmasta maailma on loppujen lopuksi varsin kaksiulotteinen...
Ainoastaan simulaatioissa 3d-pelimekaniikka/grafiikka on välttämätön.

ezuli [11.03.2006 14:09:13]

#

En vastaa kysymykseesi jo mm. edellä mainituista syistä. Täällä on lähiaikoina ollut monta tämän tapaista ketjua, eli "Teen kouluun esitelmän aiheesta >. Kertokaa minulle mitä minä siitä kirjoitan." Parempi on valita aihe, josta itse tietää edes jotakin ja jos ei tiedä tarpeeksi, niin ottaa sitten itse selvää. Opettajat arvostavat enemmän oma-aloitteisuutta kuin tiedon määrää. Kun he näkevät että ole oikeasti paneutunut aiheeseen he antavat kyllä pienet tiedonpuutteet ja virheet anteeksi, mutta jos on selvää ettei sisältö ole omaa tuotostasi on kriteerit paljon ankarammat.

Kyselyissä ei ole mitään pahaa, kunhan se ei ole työn perusidea, vaan lisä. Oikein tehty kysele ei koostu yhdestä, vain aiheen kertovasta kysymyksestä, vaan se sisältää useampia pieniä kysymyksiä joista sitten itse teet omat johtopäätöksesi, etkä vain kerro, että "suurin osa on tätä mieltä" tai sitten kokoa muiden mielipiteistä parhaita paloja mukamas esseeksi.

Kuten tämän keskusteluosion koodauspuolella on sanottu, täällä ei ole tarkoitus pyytää valmista vastausta koulutyöhön, vaan apua niiden tekemiseksi itse. Piste.

Malliesimerkki kelvollisesta kyselystä:
http://www.suomipelit.com/index.php?c­=keskusteluviestit&id=7125&s=1

KimmoKM [11.03.2006 14:56:52]

#

tkarkkainen kirjoitti:

Itse asiassa kolmiulotteisuus toimii aivan loistavasti esimerkiksi Combat Missioneissa.

Kaksi- tai kolmiulotteisuus on minulle yks ja hailee. Ei peliä tehdä grafiikalla, vaan idealla.

En minä niin sanonutkaan, että kolmiulotteisuus haitaksi olisi, nättiä se voi olla, mutta ei todellakaan tärkein seikka jos se ei ole tarpeellinen.

Latska [11.03.2006 16:03:14]

#

3d-peleissä on yksi huono puoli: Liian usein grafiikka asettuu kaikkein tärkeimpien, eli ideoiden ja pelattavuuden edelle.

Tekoäly [12.03.2006 09:41:44]

#

OK

E.K.Virtanen [12.03.2006 10:11:05]

#

Latska kirjoitti:

3d-peleissä on yksi huono puoli: Liian usein grafiikka asettuu kaikkein tärkeimpien, eli ideoiden ja pelattavuuden edelle.

Aamen voisin sanoa jos olisin pappi.
Pelit joissa on keskitytty tarinaan ja/tai pelattavuuteen jäävät turhan usein ilman suuremman yleisön huomiota vain ja ainoastaan siksi että graafinen esitys on 2D tai jopa merkkipohjaista. Aivan kuin nykyihminen pystyisi arvostamaan peliä vain sen graafiikkojen perusteella.

arcatan [12.03.2006 10:47:48]

#

3D-pelit ovat paljon ulottuvaisempia kuin 2D-pelit! Huomauttaisin muuten, että vaikkapa vanha kunnon Super Mario Bros. on 3D-peli.. Siinähän on ihan olennaisessa elementissä aika, joka laskettakoon ulottuvuudeksi. Ja eikös viznut sanonu joskus pohdiskelleensa 4D-peliä, jossa neljäs ulottuvuus olisi väri? (tosin tämän laskuopin mukaan se varmaan olisi 5D-peli)

CyantLeap [12.03.2006 13:36:22]

#

Mitä monimutkaisemmiksi grafiikat menevät, sitä sekavammiksi pelit muuttuvat. Ei nyt tietenkään kaikki, on niitä poikkeuksiakin. Silti kaikesta ei pitäisi vääntää 3D:tä, esimerkkinä osalle tuttu Worms joka väännettiin 3D-mössöksi

tkarkkainen [12.03.2006 13:49:19]

#

arcatan kirjoitti:

Huomauttaisin muuten, että vaikkapa vanha kunnon Super Mario Bros. on 3D-peli.. Siinähän on ihan olennaisessa elementissä aika, joka laskettakoon ulottuvuudeksi.

Jos tälle linjalle lähdetään, eikö sitä voisi ajatella saman tien 4D-pelinä? Neljäs ulottuvuus olisi hahmon tila, jota voidaan vaihtaa sienten, tulikukkien sun muiden avulla. Mihin vedetään ulottuvuuden raja? Mielikuvituksella voitaneen joidenkin pelien kohdalla päästä jopa lähelle 10D:tä :)

Grey [12.03.2006 19:42:21]

#

3D:n mukaviin puoliin omasta mielestäni kuuluu se liikkumavapaus ja avaran tilan tuntu. Sitä paitsi, maisemia on kiva ihailla, olkootkin vain kasa vektoreita ja tekstuureja. Tietenkin suotavaa olisi että peli on muultakin osin toteutettu hyvin, ja ennenkaikkea ei tarvitse pitää mitään kiirettä..

-Grey-

tejeez [13.03.2006 21:48:54]

#

Ei aikaa saa laskea ulottuvuudeksi, se on ihan höpöä.

Joku sais tosin joskus tehdä oikeasti 4D-pelin (neljä tilaulottuvutta, ei lasketa aikaa niihin). En tiiä sitten, miten sitä 2D-näytöllä pystyisi näyttämään.. pystyyhän sitä 3D:täkin jotenkin näyttämään, kaipa sille neliulotteisuudellekin jonkin järkevän näyttötavan keksii. Vaikkapa sitten kappaleen väri voisi kuvata sen sijaintia siinä neljännessä ulottuvuudessa?

Ainiinjuu, oho, taisin puhua vähän muusta kuin mistä aihe oli.

Gwaur [14.03.2006 16:51:00]

#

tkarkkainen kirjoitti:

arcatan kirjoitti:

Huomauttaisin muuten, että vaikkapa vanha kunnon Super Mario Bros. on 3D-peli.. Siinähän on ihan olennaisessa elementissä aika, joka laskettakoon ulottuvuudeksi.

Jos tälle linjalle lähdetään, eikö sitä voisi ajatella saman tien 4D-pelinä?

Super Mario World 1:ssä ainakin on tilanteita, joissa on ikään kuin kolme "kuvakerrosta" päälleikkäin. Taaimmaisessa on tausta, keskimmäisessä on maa, hirviöt, pelaaja sekä muut ja etummaisessa voi olla vielä jotain, joka on metsäkentissä puita. Tässä näkyy kahden perinteisen sijaintiulottuuvuden lisäksi kolmas sijaintiulottuvuus, sillä asioilla voi olla etäisyyttä myös kameraan nähden.

tkarkkainen [14.03.2006 18:13:25]

#

Gwaru: Aivan. Lisäksi joissain perinteisesti ajatellen 2D-peleissä on useampia taustakerroksia, jotka liikkuvat eri nopeudella. Näin saadaan aikaan parallax-ilmiö. Minulle se ei kuitenkaan tee pelistä vielä 3D:tä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta