Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Näyttö ja näpis+hiiri

Sivun loppuun

ReEvolution [28.02.2006 13:16:12]

#

Elikkäs ku mä en niin paljo tiiä noista näytöistä ja sellasta issee olis hommaamas, niin mitä merkitystä on vaasteajalla??
Näytön pitäis soveltua pelaamiseenkin. Jotain LG:n 17" näyttöä katteltiin BT-Mikrosta, eli onko LG hyvä merkki jos ei niin mikä on parempi?

Ja sitten katteltiin sieltä myös tuollaisa näppis ja hiiri pakettia Logitech MX3000 ajateltiin, millanen se olis? VAi olisko joku muu parempi?

Blaze [28.02.2006 13:28:48]

#

ReEvolution kirjoitti:

Elikkäs ku mä en niin paljo tiiä noista näytöistä ja sellasta issee olis hommaamas, niin mitä merkitystä on vaasteajalla??

Vähemmän kuin luulisi. Se on littujen puolella se myyntivaltti, niinkuin digikameroissa megapikselit tai prosessoreissa megahertsit.

ReEvolution kirjoitti:

Jotain LG:n 17" näyttöä katteltiin BT-Mikrosta

Osta ysitoistanen saman tien. Ei tarvitse olla heti ostamassa uutta.

ReEvolution kirjoitti:

onko LG hyvä merkki jos ei niin mikä on parempi?

Kait tuo ihan jees on. Ja jos epäilyttää, niin kannattaa käydä paikan päällä katsomassa.

Heikki [28.02.2006 13:42:35]

#

Vasteajoissa sellainen 12ms on jo ihan riittävä, hitaampia taas ei taida enää juuri markkinoilla olla.

Jyri [28.02.2006 14:20:55]

#

Kyllä tuo LG taitaa ihan hyvä merkki olla. Itselläni on kyllä Acer AL1714 ja ihan tuo 17" riittää.

tkarkkainen [28.02.2006 14:45:26]

#

Blaze kirjoitti:

ReEvolution kirjoitti:

Jotain LG:n 17" näyttöä katteltiin BT-Mikrosta

Osta ysitoistanen saman tien. Ei tarvitse olla heti ostamassa uutta.

Jos kyseessä on littu, niin mieluummin 20" kuin 19". 19-tuumaiset pyörivät samalla resoluutiolla 17-tuumaisten kanssa, joten paljoa siinä ei voita.

Edit: Evotin tagit

Tumpelo [28.02.2006 14:53:18]

#

Itellä on ViewSonicin 17" jonka vasteaika on 16ms, eikä ole peli/elokuvakäytössäkään ollut ongelmia. Muutenkin uskaltaisin ViewSonicia suositella, aika paljon on kerännyt testivoittoja.

sooda [28.02.2006 15:00:22]

#

tkarkkainen kirjoitti:

Jos kyseessä on littu, niin mieluummin 20" kuin 19". 19-tuumaiset pyörivät samalla resoluutiolla 17-tuumaisten kanssa, joten paljoa siinä ei voita.

Paitsi jos kattelee leffoja, niin tosiaan ei. (sohva voi olla kaukana ;) Vaan 20" littua ei kyllä ihan taskurahalla osteta, hyvillä noilla kun on kait hintaa siinä seitsemänsadan kieppeillä. 17-tuumaiset on sitte parisataa.

T.M. [28.02.2006 15:09:28]

#

Itsekin olen kiinnostunut littunäytön ostamisesta, minkälaisia resoluutioita niissä yleensä on? Mikä on suurin mahdollinen resoluutio kullakin tuumakoolla?

Blaze [28.02.2006 16:32:25]

#

17- ja 19-tuumaset on 1280x1024, tämä mun laajakuvamalli on 1440x900. Kakskymppiset menee 1600x1200:n.

tsuriga [28.02.2006 16:54:07]

#

Itteki ostin ViewSonic VA1912W, vaan en saa tuota yllämainittua hurjaa 1440x900 resoa näyttöön - eikö R9800 Pro sitten tukene moista vai liittyisikö se jotenki omega-ajureihin, tiedä häntä. Tällä hetkellä pyöritän resolla 1280x768 muistaakseni. Videotkin skaalautuvat ihan mukavasti laajakuvaan vaikka jokin video ei laajakuva varsinaisesti olisikaan. Kirkkauksissa käytän eri asetusta työskentelylle ja pelaamiselle, yöllä pimeässä vitivalkoinen säteily suorastaan poltti silmää ja pelatessa tekstuurit näyttivät kovin tummanpuhuvilta peruskirkkauksilla. Korkeussuunnan tilanpuutteeseen on vielä totuttelemista kun entisessä oli resoluutiona 1280x1024, välillä jopa 1600x1200. Noilla 19" ja 20" on eroa hinnassa vielä melko paljon. Muutenkin "normaali" 20" TFT näytti ainakin omaan silmään aika jätiltä suhteutettuna työpöydän kokoon, joten päädyin tuohon 19".

Näppiksen ostin samalla uuden, ihan mikkisoftan perushärvelin, jossa on volumesäätö. Ohjelmoituvuus tai manuaali eivät päätä huimaa, vaan ajaa asiansa. Vielä kun on langallinen niin ei tarvitse vaihtaa pattereita edes sitä yhtä kertaa vuodessa. Hiireksi taasen - mikäli konetta käyttää lähinnä pelikäyttöön niin Razorin Diamondback tai Logitechin G5/G7, jos muuhun tarkkuutta vaativaan hommaan niin Logitechin mx1k, muuten riittänee ihan perusoptinen. Tuo Logitechin MX1000 kera Steelpad S&S -hiirimaton on toiminut vallan loistavasti, klikkausäänessä tosin alkaa olla jo vuoden jälkeen pientä kulumista huomattavissa :). Langattoman hiiren kanssa kannattaa ehdottomasti valita malli, jonka mukana toimitetaan laturi, patterit kuluvat melko nopeasti, eikä niitä ole hauska vaihtaa kesken klaanimatsin nimim. "suojaa, vaihdan patterit".

koo [28.02.2006 18:27:12]

#

Voi olla itsestäänselvää, mutta littunäytöt toimivat parhaiten DVI-liitännällä, joten näyttökortti ja piuha sen mukaan. Itse en hankkisi lituskaista, joka ei toimi nimenomaan DVI:llä.

feenix [02.03.2006 13:12:11]

#

Ja vielä DVI-D mieluusti, analoginen DVI ei vaikuta mitään normaaliin VGA-liitäntään verrattuna.

Tumpelo [05.03.2006 21:30:00]

#

Laskeskelin muuten tässä vähän noita näytön virkistystaajuuksia millisekunteina, ja päädyin siihen tulokseen että nämä alle kymmenen millisekunnin vasteajat ovat vain ja ainoastaan mainostavaraa. Nimittäin ellei laskuni petäni niin 70hz virkistystaajuudella (mikä lienee aika yleinen) näytön vasteaika on periaatteessa 14ms, jos näyttö siihen kykenee. Vastaavasti 80hz virkistystaajuudella vasteaika maksimissaan on 12,5ms. Joten aika turhia nuo huippunopeat litteät.

Tosin tämä minun 16ms vasteajan omaava näyttöni on ehkä todella vaativaan käyttöön hiukka liian hidas, maksimi virkistystaajuus jolloin ei vasteaika ole pullonkaulana on 63hz.

Sillä tavalla, korjatkaa jos olen väärässä.

Grey [05.03.2006 21:48:58]

#

>Tumpelo

Vaan mahtaako virkistystaajuus enää litteissä olla niin tärkeä kuin kuvaputkissa?..

-Grey-

Tumpelo [05.03.2006 21:51:06]

#

Kuinka niin? Hmm arvaan että olen tuon virkistystaajuuden käsittänyt väärin. Joku selventäkööt minua...

EDIT: No joka tapauksessa, jos oletetaan että 12ms vasteaika vastaa jo huippunopeaa kuvaputkea niin onko nopeammalle tarvetta?

zacura [05.03.2006 22:34:20]

#

Nestekidenäyttöjen vasteaika tarkoittaa aikaa, jonka nestekidenäytön pikseli tarvitsee vaihtaakseen tilaa (väriä). Tällä ei ole mitään tekemistä virkistystaajuden kanssa.

Nestekidenäyttöjen kanssa virkistystaajudella ei ole niin suurta merkitystä kuin kuvaputkien kanssa. Kuvaputken fosfori alkaa himmenemään heti kun elektronitykki on pyyhkäissyt sen yli, korkealla virkistystaajuudella (85+ Hz) kuvapisteet päivitetään niin nopeaa ettei ihmissilmä havaitse himmenemistä eikä välkkymistä esiinny. Nestekidenäytön pikselit pysyvät samassa arvossa niin kauan että niitä muutetaan, eli eivät vaadi virkistystä ja näinollen kuva ei välky matalillakaan taajuuksilla.

GoldenDragon [05.03.2006 23:07:31]

#

zacura kirjoitti:

Nestekidenäyttöjen vasteaika tarkoittaa aikaa, jonka nestekidenäytön pikseli tarvitsee vaihtaakseen tilaa (väriä). Tällä ei ole mitään tekemistä virkistystaajuden kanssa.

Nestekidenäyttöjen kanssa virkistystaajudella ei ole niin suurta merkitystä kuin kuvaputkien kanssa. Kuvaputken fosfori alkaa himmenemään heti kun elektronitykki on pyyhkäissyt sen yli, korkealla virkistystaajuudella (85+ Hz) kuvapisteet päivitetään niin nopeaa ettei ihmissilmä havaitse himmenemistä eikä välkkymistä esiinny. Nestekidenäytön pikselit pysyvät samassa arvossa niin kauan että niitä muutetaan, eli eivät vaadi virkistystä ja näinollen kuva ei välky matalillakaan taajuuksilla.

Näin on.

Itse suosittelisin tällaista näyttöä, jos näyttö saisi olla n. 300€:n hintaluokassa: Acer AL1914ms (19"), toisena vaihtoehtona voisi olla BenQ FP91G (19"). Kumpikin 19-tuumaisia.
Useimmissa tapauksissa BenQ:n näyttö on hinta-laatusuhteeltaan parempi kuin Acerin näyttö.
Hintaero on kuitenkin niin pieni (useimmissa tapauksissa), että itse päätyisin Acerin näyttöön.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta