Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linuxin asennus - nyt pitää vääntää rautalangasta

Sivun loppuun

Tumpelo [25.02.2006 15:51:10]

#

Niin, olen jo pariin kertaan koettanut Linuxin asennusta mutta en oikein ole onnistunut. Viimeisellä yrittämällä sain asennettua sen mutta en saanut nettiä toimimaan. Ja ongelmia oli myös cd asemien kanssa. Kaipaisin nyt siis rautalangasta väännettyä ohjetta sen Linuxin asentamiseen...

Eli, mulla on koneessa kaksi kiintolevyä (7Gb ja 160Gb), joista isommalla on Windows XP, ja toinen on turha. Kuinka saan asennettua Linuxin niin että kumpikin käyttöjärjestelmä varmasti toimii? Kerran kokeilin ja käynnistyksessä jopa kysyttiin kumpi käynnistetään, mutta XP ei silti käynnistynyt, vaan jumittui käynnistyksessä. Olisiko varminta tehdä niin että Linuxin asennuksen ajaksi ottaa toisen kovalevyn irti ja biosista aina valitsee kummalta levyltä haluaa bootata?

Sitten, mulla on levyllä Linux Slackware 10.0, onko tämä hyvä valinta vai kannattaako hankkia jokin muu? En missään nimessä ala netistä lataamaan, sen verran kyrsivää hommaa joten joutuisin levyn hankkimaan. (ei pahemmin innosta).

Kolmas kyssä näin ennen asennusta, että miten sen internetin oikein saa toimimaan Linuxissa? En löytänyt mistään mitään paikkaa joka olisi vastannut Wikatoosan "yhdistä" tai "lisää palveluntarjoaja" paikkoja.

mikeful [25.02.2006 16:07:52]

#

Jos odotella jaksat, voit tilata Ubnutu-linuxin asennuslevujä ihan tavallisen postin kautta tulemaan niiden nettisivulta. Itselläni on nyt ensimmäinen "iso" linuxasennus koneessa ja jakeluversiona on juuri tuo Ubuntu. Ubuntussa on aika paljon asioita automatisoitu, joten se on omasta mielestänikin syystä kehuttu aloittelijaystävälliseksi.

Verkon kanssa ei ole ollut mitään isompia kummajaisia, verkkokortin tunnistusta lukuunottamatta. Sekin hoitui vaihtamalla vähän uudempi kortti vanhan tilalle.

juha127 [25.02.2006 17:21:20]

#

Itse joskus latasin tuon Slackwaren(en muista versiota) ja koitin asentaa toiseen koneeseeni, joka on ollut pois käytöstä toista vuotta. Eipä siitä mitään tullu joten luovutin, nyt siinä koneessa pyörii Spectra.

Mutta kun kerran on jo XP pitäisi Ubuntun pyöriä, ainoa ongelma Ubuntun kanssa on usb-ajureiden löytäminen erilaitteisiin. Myös näppäimistön kanssa voi tulla ongelmia, että jokin näppäin ei toimi, kuten minulla s-näppäin bugaa käynnistyksen jälkeen.

Deewiant [25.02.2006 17:27:01]

#

Slackware on hyvä, jos haluaa oppia Linuxin toiminnasta, ja on se muutenkin ihan kelpo distro. Windowsiin liiaksi tottuneille, jotka eivät erityisen kiinnostuneita Linuxista sinänsä ole, se ei välttämättä sovi.

When you know Slackware, you know Linux... when you know Ubuntu, all you know is Ubuntu.

Juice [25.02.2006 18:06:00]

#

No kyllä itsellänikin on Ubuntu ja tiedän ihan kivasti Linuxista. Riippuu ihan itsestä, kuinka syvälle haluaa mennä tonkimaan.

Joo ja jos Ubuntun asennuslevyjä haluut niin mulla on ylimääräsiä, mailaa vaan (osoite on profiilissa). Saat ne ilomielin kunhan maksat kirjepostimerkin (0,65 €) hinnan ;)
Koskee myös muita kuin Tumpeloa.

Itselläni Ubuntun asennus kävi kuin vettä vain ja Windows käynnistyi kiltisti. Nettiyhteyden asennus onnistunee jonkin valmiin konfiguraatiotyökalun avulla.

Tumpelo [25.02.2006 18:15:52]

#

Juice kirjoitti:

No kyllä itsellänikin on Ubuntu ja tiedän ihan kivasti Linuxista. Riippuu ihan itsestä, kuinka syvälle haluaa mennä tonkimaan.

Joo ja jos Ubuntun asennuslevyjä haluut niin mulla on ylimääräsiä, mailaa vaan (osoite on profiilissa). Saat ne ilomielin kunhan maksat kirjepostimerkin (0,65 €) hinnan ;)
Koskee myös muita kuin Tumpeloa.

Itselläni Ubuntun asennus kävi kuin vettä vain ja Windows käynnistyi kiltisti. Nettiyhteyden asennus onnistunee jonkin valmiin konfiguraatiotyökalun avulla.

Kokeilen tässä illan päälle asentaa sen Slackwaren mutta jos ei hommasta mitään tule niin mäpä ilmottelen. ;)

NanoSoft [25.02.2006 19:21:14]

#

niin mullakin olis niitä ubuntuja (300kpl+livecd:t), mut kannattaa ladata vaan esim. debianin netinstall isot ja poltat ne levylle, ne on pieniä ja lataa automaattisesti tarvittavat jutut netistä... niin ja se netti asennetaan niin, että ennen kun pistät asennuslevyn sisään niin tökkäät nettipiuhan koneeseen! Niin se ainakin toimi minun vanhanssa(-97) koneessa...

ezuli [25.02.2006 21:25:18]

#

Ei se netin asennus aina noin helppoa ole. Tuo pätee vain, jos operaattori ei vaadi tunnuksia, eli sillä on oma verkko. Itselläni on PPO:n Baana laajakaista, johon siis pitää kirjautua. Linuxissa homma hoituu pppeconf-ohjelmalla, joka kyselee tunnuksen sekä salasanan ja hoitaa itse loput.

Jyri [28.02.2006 14:27:42]

#

Kyllä tuo Slack 10 on ihan hyvä, itse olen kyllä vannoutunut Debian käyttäjä ;) Itse en ole ikinä käyttänyt Windowsia ja GNU/Linuxia rinnan, mutta jos ne ovat eri kovoilla, niin tod.näk. sinun täytyy muokata /boot/<loaderisi>/menu.lst tiedostosta ja muokata windows section bootti sectori sille toiselle kovolle.

_Yleensä_ netti lähtee GNU/Linuxissa toimimaan kuin junanvessa, mutta joskus täytyy säätää. Gentoossa jouduin säätämään todella pitkään, mutta Debianissa on aina lähtenyt suoraan. Hmm.. muistaakseni jouduin Slackissakin säätämään, mutta se oli vain jokin tiedoston conffaus.

Tumpelo [28.02.2006 14:30:41]

#

Jooh, ei onnistunut asennus. CFDISK ei suostunut tunnistamaan kumpaakaan kovalevyistäni vaan väitti että siellä on 4gigainen levy jolle se ei suostunut tekemään osioita...

Juice [28.02.2006 16:29:32]

#

Ubuntussa on hyvä frontendi fdiskille asennusohjelman yhteydessä osioimiseen.

mikeful [28.02.2006 17:32:14]

#

Tumpelo, muista tarkistaa, että BIOSsissa on päällä tuki isoille levyille. Omassa koneessa oli aluksi se ongelmana.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta