Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Putkaorkesteri 2006

Sivun loppuun

Antti Laaksonen [21.02.2006 17:18:42]

#

Viime vuonna ensiesiintymisensä tehnyt Putkaorkesteri valmistautuu uuteen konserttiin. Nyt on kysymyksessä Ohjelmointiputkan käyttäjien oma soitinyhtye, jonka on tarkoitus esiintyä tänäkin vuonna Assembly-tapahtuman yhteydessä pidettävässä Putkamiitissä. Viimevuotinen orkesterin esitys oli menestys, vaikka yhteisharjoitteluun ei ollut juuri aikaa.

Konsertti pidetään Hartwall-areenan lähistöllä, eli soittamaan ja kuuntelemaan pääsee, vaikka ei Assemblyyn muuten aikoisi osallistua. Tarkoitus on valita pari kolme tunnettua kappaletta orkesterin soitettavaksi. Orkesteriin pääsyn edellytyksenä on nuotinlukutaito ja mahdollisuus ottaa oma soitin mukaan. Kappaleet räätälöidään varta vasten orkesteria varten, minkä ansiosta jokaiselle löytyy sopivantasoista soitettavaa.

Assembly-tapahtuma on Helsingissä Hartwall-areenalla 3. - 6. elokuuta. Putkamiitin aikaa ei kai ole vielä lyöty lukkoon, mutta konsertti tulee olemaan samaan aikaan. Aikaisemmin samana päivänä olisi hyvä pitää kenraaliharjoitus. Yritän järjestää asian niin, että voimme soittaa Hartwall-areenan pääsisäänkäynnin luona, mutta jos tämä ei onnistu, lähistöllä on myös julkisia alueita, joissa erillistä lupaa ei tarvita.

Aikaa konserttiin on vielä runsaasti, mutta tässä asiassa on hyvä olla liikkeellä ajoissa. Jos haluat liittyä Putkaorkesteriin, ilmoita siitä tähän keskusteluun tai sähköpostilla antti.laaksonen@mbnet.fi. Myös kappale-ehdotuksia saa antaa (ainakin MacGyver-teema on suunnitelmassa). Minä aion soittaa konsertissa viulua ja voin myös mielelläni laatia sovitukset, jos muita halukkaita ei ilmaannu.

Latska [21.02.2006 17:27:59]

#

Minä yritän päästä paikalle, mutta mitään en mene vielä lupaamaan. Viime vuonna ilmestyi opiskelutasolla pieniä esteitä, jotka haittasivat lähtöä.

Blaze [21.02.2006 18:13:28]

#

Pistetään tähän motivaattoriksi (vai karkottimeksi? ;) parit videot viime vuodelta:
http://pp.kpnet.fi/blaze/temp/putkaorkesteri-isi.mpg ~43Mt
http://pp.kpnet.fi/blaze/temp/putkaorkesteri-unkarilainen_tanssi_n3.mpg ~26Mt
Alkuperänen kuvaaja on käsittääkseni KeKimmo. Credit where credit is due. Ja jos jollain on Paranoid, niin saa antaa mullekin.

Lisää putkamiitistä (myös kuvia): http://lauko.mine.nu/putkamiitti/

tkarkkainen [21.02.2006 18:54:38]

#

Sopivia biisejä ei tähän hätään tule mieleen, mutta kerron kyllä jos kuningasidea pamahtaa päähän. Soittamaan en siis pysty, mutta arraamiseen voin osallistua.

Edit: Tuli mieleen että joskus löysin laatikon pohjalta pyörimästä neliäänisen arrin MacGyver-teemasta. Muistaakseni soitonopettajani kirjoittama. Sitä ei vain loppujen lopuksi taidettu koskaan soittaa missään. Jos lappu löytyy, voinemme käyttää sitä. Jos ei, lappua tuskin saadaan valmiina mistään :(

Tumpelo [21.02.2006 20:57:42]

#

Voisin tulla kitaran kieliä paukuttelemaan sinne mutta kun prkl kaikki tapahtuu aina Helsingissä... :( Ja minä täällä pohjoisnavalla asun iglussa ja metsästän jääkarhuja.

Juice [21.02.2006 22:41:37]

#

Tumpelo kirjoitti:

Voisin tulla kitaran kieliä paukuttelemaan sinne mutta kun prkl kaikki tapahtuu aina Helsingissä... :( Ja minä täällä pohjoisnavalla asun iglussa ja metsästän jääkarhuja.

Sama täällä. Itsekin voisin kitaraa vonguttaa, mutta tuskin pääsen assyille :(

tgunner [22.02.2006 11:44:53]

#

Minä ainakin tulen katsomaan, se on selvä \o.
Mutta voisitte soittaa ainakin jonkun Iron Maidenin kipaleen!

Antti Laaksonen [22.02.2006 21:32:21]

#

tkarkkainen: Jos löydät sovituksen ja sitä saadaan käyttää, siitä olisi kyllä hyötyä. MacGyver-teema on onneksi melodialtaan ja soinnuiltaan sen verran selkeä, että myös oman sovituksen tekeminen onnistuu tarvittaessa. Kappaletta pitää kyllä jotenkin pidentää, sillä alkuperäinen teema kestää muistaakseni vain noin minuutin.

tkarkkainen [23.02.2006 23:02:38]

#

Etsinnät jatkuvat edelleen.

Mutta miten olisi biisiksi Kummelin "Tää biisi jää soimaan sun päähän"?

Gwaur [23.02.2006 23:18:21]

#

Kyllähän isikin kestää noin minuutin. ;)

Oma ehdotukseni ohjelmaan on edelleenkin Pokémonin ensimmäisen tuotantokauden alkumusiikki. Minä voisin vaikka olla laulamassa, jos parempaa ei löydy. En sitten takaa hyvää ääntä.

En haluaisi ottaa kellopeliä nyt, koska se oli niin hiljainen. Paitsi löydän jostain kunnolliset kapulat (syömäpuikoilla oli aika tuskaista), niin sitten voisi onnistua. Nokkahuilu ehkä onnistuisi, kunhan sävelet pyörivät vain yhdessä oktaavissa ja ei tule ylennettyjä ja alennettuja ääniä lainkaan. En oo niin hyvä vielä. :p

Metabolix [23.02.2006 23:21:27]

#

Jep, nokkahuilu on minullekin ehkä helpoiten mukana kulkeva laitos. Jotakuinkin samat vaatimukset kuin Gwaurilla, muuten en lupaa soittaa oikein taikka kauniisti. Tai kyllähän minä harjoittelemalla opin, ja on sillä yläoktaavillakin tullut leikittyä toisinaan... Ja näillä näkymin jopa pääsen siis paikalle.

Touho [25.02.2006 14:55:16]

#

Minä voisin olla kiinnostunut orkesteriin liittymisestä. :) En ajatellut sisäänpääsyä maksaa...

Minulta taittuu yksi jos toinenkin soitin ja rytmisoitin. Nokkahuilu sopisi minulle kuin valettu! :D Ja kyllä lupaan ylennyksetkin löytää, jos tarvii. Kotona on myös kunnon harmonikka, mutta sillä en mitään osaa soittaa, jos en harjoittele. Korkettimia ja rumpuja soittelen oikeasti ja Tapiolan Lukion musiikkilinjalla opiskelen. Akustinen kitarakin löytyy, jolla voisin rämpytellä sointuja.

EDIT: Voisin kehitellä jonkun persoonallisen lyömäsoitinsetin, kun kerran nokkahuilu on niin suosittu. Meiltä kyllä löytyy (altto?)nokkahuilukin, joten on mahdollista hienoja stemmojakin tehdä.

tkarkkainen [26.02.2006 20:00:13]

#

tkarkkainen kirjoitti:

Etsinnät jatkuvat edelleen.

Etsinnät lopetettu tuloksellisina. Meininkinä olisi nyt saada kirjoiteltua tämä koneelle, ja sittenpä voisinkin lähettää sen herra kapellimestarille. PDF on varmaan sopiva muoto. Ajattelin tehdä yhden lapun partituurista, ja sitten vielä joka stemma erikseen. Haluatko arrin myös midinä?

Antti Laaksonen [26.02.2006 20:26:04]

#

Nyt soittajien lista on:
Antti Laaksonen, viulu
Pauli Marttinen, nokkahuilu
Lauri Kenttä, nokkahuilu
Marko Rintamäki, lyömäsoittimet
Jaakko Kulhia, melodica

Touho: Minusta on hyvä idea, että soitat lyömäsoittimia. Ne tekevät kappaleista menevämpiä.

Pokémon-teemasta oli tosiaan puhetta aikaisemmin, ja ainakin minun puolestani moinen sopii konserttiin.

tkarkkainen: Hienoa! Jos MIDIn tekeminen käy helposti, siitä on tietenkin hyötyä.

Latska [26.02.2006 20:33:57]

#

Yritän lähipäivinä ottaa selville, pääsenkö paikan päälle. Jos en tule assyille ollenkaan, koskettimien tuominen paikan päälle ei ole ongelma. Tällä kertaa pääsisin lähtemään, mutta en tiedä sitten, missä majoittuisin. Ilmoittelen myöhemmin tilanteen.

Blaze [26.02.2006 20:42:07]

#

Latska kirjoitti:

en tiedä sitten, missä majoittuisin.

Areenalla vaan, niinku kaikki muutkin.

tkarkkainen [26.02.2006 22:02:22]

#

Bassoavainvehkeitä ei ole ollenkaan? Mielenkiintoista. Mutta vieläkin mielenkiintoisempaa on yrittää pärjätä ilman ylennyksiä ja alennuksia nokkahuilistien kanssa. Totta kylläkin on, että nokkahuilulla äänien löytäminen on hieman hankalaa, sävelpuhtaudesta puhumattakaan. MacGyverissä näkyy myös olevan oktaavihyppyjä, joita puhaltimen kuin puhaltimen soittajat suorastaan rakastavat.

Muistakaamme kuitenkin suomalaisen jazz-opettajalegenda Petri Juutilaisen ikiviisaat sanat: "Mieluummin rohkeesti mettään ku arasti ***kaan."

Metabolix [27.02.2006 02:17:31]

#

Minäkin tietysti voin soittaa jotakin perkussioita, kun lyömäsoittimet kerran ovat pääaineeni musiikkiopistossa. Tahtoo vain tuo mukana kuljetettavien lista olla aika suppea. Tamburiinin (oikean eli kalvollisen) ja/tai marakassin saisin varmaankin kulkemaan, tamburiinista saakin jo varsin mukavasti ääntä. Perkussiosetin kehittelyssä voi melkein jokainen auttaa, eli mahtaako Antin viulukotelo olla hyvin kumisevaa mallia? Ainakin omastani nimittäin saa varsin hyvän rummun ;) Ei olisi mahdotonta itsekään ottaa tätä mukaan, mutta jos paikalla on jo yksi... Ja yrittää keksiä vielä jotakin muuta pientä.

Jos saan ajoissa biisejä nähtävilleni ja kuultavilleni, niin voin tietysti katsoa, jos vaikka oppisin soittamaan poikkihuilulla tai viululla. Tuskin, kun ensimmäistä en ole juuri soittanut ja jälkimmäistäkin vain 8v sitten :P

Voisihan sitä luvata laulavansakin jonkin sortin bassokomppausta, turvallinen ääniala iso Fis - pieni a. Olisiko Touho tässä mukana? Kyllä nyt Tapiolan musiikkilinjalaisen pitää osata laulaa ;)

Touho [27.02.2006 14:08:23]

#

Kyllä minä voin myös lauleskella jotain. Ääniala on suurinpiirtein sama kuin Metabolixilla. Pientä joustovaraa toki on. Hauska, kun putkasta löytyy näin paljon musikaalisia koodaajia. :)

Antti Laaksonen [24.04.2006 13:01:49]

#

Onko vielä lisää halukkaita soittajia?

Nuotteja on tulossa toukokuun aikana.

Tumppu [24.04.2006 17:20:19]

#

minä voisin muuten kyllä tulla, mutta matkaa kertyy vähän yli 520km.. :(

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta