Eli miten pääsisin alkuun äärimmäisen yksinkertaisen grafiikan luomis ohjelman tekemisessä. Onko siihen olemassa jotain valmiita kirjastoja tai muuta apua jostain. Käytän VC++:aa, jos se täytyy mainita.
Siis haluatko itse tehdä piirto-ohjelman? Vai luoda grafiikkaa näytölle?
Itse käytän SDL:ää (Simple DirectMedia Layer) kirjastoa joka on hyvä 2D -grafiikan luomiseen, ja uskoisin että piirto-ohjelma syntyy helposti.
webissä: http://www.libsdl.org
Lisäksi SDL on portattavissa Unixeille helposti. SDL:n lisenssin mukaan, joudut ymmärtääkseni julkaisemaan ohjelmasi OpenSourcena jos käytät sitä.
lainaus:
SDL:n lisenssin mukaan, joudut ymmärtääkseni julkaisemaan ohjelmasi OpenSourcena jos käytät sitä.
Suomipelit.com ainakin väittää oppaassaan muuta:
http://www.suomipelit.com/nayta_artikkeli.php?id=7
"SDL on Open Sourcea, mutta tämä ei tarkoita että SDL:ää käyttävän sovelluksen lähdekoodia pitäisi julkaista..."
Tästäkin saattaisi olla jotain hyötyä:
http://www.suomipelit.com/nayta_artikkeli.php?id=16
edit: lainaus tuosta urlista mukaan
lainaus:
Suomipelit.com ainakin väittää oppaassaan muuta:
http://www.suomipelit.com/nayta_artikkeli.php?id=7
"SDL on Open Sourcea, mutta tämä ei tarkoita että SDL:ää käyttävän sovelluksen lähdekoodia pitäisi julkaista..."
Juu niinpä väittää, ehkä erehdyin. Joka tapauksessa SDL on Gnu GPL lisenssin alla, joka meinaa sitä, ettei ainakaan rahallista hyötyä saa ohjelmistosta ottaa.
Toisaalta suomipelit.com taas väittää:
" Useimmat Linuxille portatut kaupalliset pelit (Tribes2, Descent3, www.lokigames.com) käyttävät SDL:ää.."
tiedä sitten.
Tietääkseni SDL:ää saa käyttää ihan miten huvittaa, ei missään kiellettä ettei peliä saisi myydä tms.
Darth Sebane, on varmasti helpompiakin projekteja aloittelijoille kuin kunnollisen grafiikanluomisohjelman vääntäminen.
lainaus:
Darth Sebane, on varmasti helpompiakin projekteja aloittelijoille kuin kunnollisen grafiikanluomisohjelman vääntäminen.
Sitä minäkin. Mutta sellainen Microsoftin Paint:iakin yksinkertaisempi, eli yksinkertainen piirtoohjelma jolla voi luoda vaikka monochrome bitmappeja.
Semmoinenhan on ihan hyvä, niin kuin ensimmäiseksi projektiksi.. paintin tuhoajaa tekemään! No hyvä.. mustavalkeatkin bitmapit olis hyvä..
Ja semmoinen onnistuisi SDL:ää käyttäen, niinkö. Jos niin, niin taidan ryhtyä toimeen.
Niin niin, sitähän me tässä.. SDL on hyvä valinta, onhan TK4:nkin tehty käyttäen SDL:ää :p
Onko sinulla proguru kokemuksia SDL:lästä?
Kiitos kaikille!
lainaus:
Onko sinulla proguru kokemuksia SDL:lästä?
SDL:lää on kokeiltu, tutoja luettu.. (ja todisteet, siitä että TK4 on koodattu Visual C++:lla ja SDL:llä: http://www.suomipelit.com/images/art/vc_shot.jpg)
Visual C++:lla SDL toimii varsin mojovasti, saattaisi DJGPP:lläkin.. itse asensin SDL:n.. Se on erittäin hyvä, sillä siihen SDL:lään saa niitä lisäkirjastoja, esim. MP3-musatuen, PNG-grafiikkaformaatin, taikka MPEG4-videokirjastot ;)
Itse en kyllä tiedä vielä hevon____aa SDL:stä.. ;)
lainaus:
Microsoftin Paint:iakin yksinkertaisempi
Huhhuh tuskin sitä yksinkertaisempaa voi tehdä :)
edit: lainaustagi rivitetty kunnolla
lainaus:
lainaus:
Microsoftin Paint:iakin yksinkertaisempi
Huhhuh tuskin sitä yksinkertaisempaa voi tehdä :)
En haluaisi ruveta väittelemään, mutta se tekisi vain monochrome bitmappeja, sillä voisi vain piirtä pixeleitä yksitellen ja kaikki ylärivin napit paitsi "save" olisivat poissa.
Joko olet päässyt pitkällekin tässä piirtelyohjelmassasi?
No... En.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.