Voisko koodivinkkien parseria korjata sen verran, että tabin painalluksetkin koodissa toimisivat. Sisentämätön koodi on melko rumaa!
Kyllähän noissa ainakin ennen on nuo tabit toiminut. Kokeilitko muokata vinkkiä? Jos lisäyksen yhteydessä sattunut joku satunnainen virhe...
Edit tilassa nuo tabit näkyvät, mutta graafisessa highlight tulosteessa eivät. https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
' Sisentämätön VB ' Sisennetty VB
# Sisentämätön QB # Sisennetty QB
// Sisentämätön C // Sisennetty C
{ Sisentämätön Pascal } { Sisennetty Pascal }
# Sisentämätön PHP # Sisennetty PHP
# Sisentämätön Python # Sisennetty Python
Sisentämätön koodi Sisennetty koodi
Eroja näemmä löytyy :) Sisennetyissä tabit näkyvät neljänä -spacena.
Metabolix kirjoitti:
' Sisentämätön VB ' Sisennetty VB
Tuossa tuo ongelma näkyykin. Eli VB:n koodia ei sisennetä, vaikka siihen on sisennykset tehty.
Mutta kaikista järkyttävintä on, että Python koodissa ei sisennykset näy ne kun tuppaa olemaan koko kielelle tärkeä toiminnan kannalta.
panttu kirjoitti:
Mutta kaikista järkyttävintä on, että Python koodissa ei sisennykset näy ne kun tuppaa olemaan koko kielelle tärkeä toiminnan kannalta.
Noh noh, Pythonissa sisennetään välilyönneillä, joten tabien häviäminen ei siltä osin haittaa.
# Sisentämätön Python # Sisennetty Python
Mutta VB:ssä ja Pascalissa tuon voisi muuttaa, ja varmaan QB:ssäkin.
Onneksi on olemassa replace-toiminnolla varustettuja kevyitä tekstieditoreja, joissa voi korvata tabin neljällä välillä ihan itse.
Mites muuten tabit voi replacella muuttaa, kun siinä mitä korvataan kentässä painaa tabia, niin se tietysti pomppaa viereoiseen kenttään.
No hyvissä editoreissa on regexp-replace. Merkintä \t vastaa siinä tabia. ;)
Ja voi tietty kokeilla maalata tabin, kopioida sen ja pasteta replace-ikkunan tekstikenttään.
Chiman kirjoitti:
Noh noh, Pythonissa sisennetään välilyönneillä, joten tabien häviäminen ei siltä osin haittaa.
Minä sisennän aina, kielestä riippumatta, tabeilla, kuten moni muukin. Ei Python vaadi välilyöntejä sen enempää kuin mikään muukaan tuntemani kieli.
Tabin voi myös pasteta replace-dialogiin.
Deewiant kirjoitti:
Minä sisennän aina, kielestä riippumatta, tabeilla, kuten moni muukin. Ei Python vaadi välilyöntejä sen enempää kuin mikään muukaan tuntemani kieli.
Ei vaadi, mutta olen ymmärtänyt välilyöntisisennyksen olevan tabeja suositumpi ja suositellumpi. Korjaa toki, jos olen väärässä. Itse käytän yleensä IDLE:ä, joka muuttaa tabit välilyönneiksi lennosta. Koodaamisen nopeuteen sillä ei ole vaikutusta.
Edit soodan viestin jälkeen: Suositumpi siis Pythonissa, monissa muissa kielissä tabit ovat suositumpia.
Tabit ovat kätevämpiä. Esimerkiksi eri ihmiset ovat tottuneet eri kokoisiin sisennyksiin, jotkut tykkäävät kahden välin kokoisesta, jotkut neljän, jotkut jostain muusta. Tabin "pituuden" voi yleensä määrittää editorista, mutta jos koodissa on vain välilyöntejä, niin se vaatii sit erikoistoimenpiteitä jos haluaa sen sen näköiseksi mistä tykkää.
Toisaalta kunnon editorissa voi määrätä automaattisesti sisennyksen syvyydet riippumatta siitä, onko koodi sisennetty tabeilla tai välilyönneillä. Jos minä tekisin oman tekstieditorin, se osaisi automaattisesti sisentää koodin siten, miten olen tottunut koodaamaan, vaikka alkuperäinen koodaaaja olisi koodannut eri tavalla sisennykset. Toisaalta, eipä ole aikaa moiseen projektiin.
Eikö olisikin kätevää, jos editori sisentäisi aina koodaajan haluamalla tavalla? Ei olisi ikinä riitaa netin keskustelupalstoilla siitä, mikä on paras ulkoasu. Ohjelmoija voisi asetuksista määrittää sisennysten syvyyden, tuleeko lohkon aloittava aaltosulku omalle riville vai ei, kirjoitetaanko V==K vai V == K. Jokainen näkisi koodin haluamallaan tavalla.
Jaska kirjoitti:
Eikö olisikin kätevää, jos editori sisentäisi aina koodaajan haluamalla tavalla?
No sitähän varten just meillä on tabit ja tabwidth-asetus.
Blaze kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
Eikö olisikin kätevää, jos editori sisentäisi aina koodaajan haluamalla tavalla?
No sitähän varten just meillä on tabit ja tabwidth-asetus.
Mutta se ei silti siirrä sulkuja eri riveille tai rivitä ylipitkää koodia halutulla tavalla 78 merkin leveyteen. Putkeen kirjoitettu ohjelma ei siitä siistimmäksi muutu :(
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.