Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Win XP asennus suse 9.2:n ja win98:n rinnalle?

Sivun loppuun

eakem [31.12.2005 14:04:36]

#

Koneessani on nykyisin win98 + suse 9.2, samalla kiintolevyllä.
Olen suunnitellut uuden kovon lisäystä ja siihen asentaa win XP:n.

Onkohan kellään kokemusta vastaavasta?
Asennuksen jälkeen lopputulema pitäisi olla seuraava:
- win XP näkyy boottimenussa, ja on sieltä käynnistettävissä.
- Myös win98 ja suse käynnistyvät kuten ennenkin samaisesta boottimenusta

Se boottimenu on susen asennuksen yhteydessä luotu (en muista onko Lilo vai Grub...)

Woikohan XP:n asennus pistää koko boottimenun sekaisin??

Asennusohjeita otetaan vastaan.

Latska [31.12.2005 17:40:32]

#

Yleensä Windowsit kannattaa asentaa aina ennen muita. Niillä on tapana korvata muut bootloaderit omillaan.

Tempfile [31.12.2005 17:57:09]

#

Kuten Latska sanoi, windowsit tapaavat kirjoittaa MBR:ään mielensä mukaan, jolloin tuo bootloaderi sieltä häviää. Mitään muuta haittaa windowsin asennuksesta ei kuitenkaan pitäisi koitua, joten pitää vain keksiä keino asentaa tuo linux-bootloaderi sinne uudelleen. Ellei Susen asennuslevyllä ole mitään mahdollisuutta asentaa pelkkää bootloaderia uudelleen, niin voi kuitenkin kokeilla vaikka bootata jonkin liveCD:n, chrootata kovalevyllä olevaan asennukseen ja sitä kautta asentaa bootloaderin uudelleen.

Metabolix [31.12.2005 19:34:45]

#

Kannattanee irrottaa toinen kovalevy Windows XP:n asennuksen ajaksi. Sitten tökkäät sen takaisin ja menet säätämään boottimenun.

TeeVee [31.12.2005 20:37:50]

#

Latska kirjoitti:

Yleensä Windowsit kannattaa asentaa aina ennen muita. Niillä on tapana korvata muut bootloaderit omillaan.

WinXP:n asennin kysäisee ennenkuin asentaa MBR:ään käynnistyslataimen.

eakem [31.12.2005 21:22:45]

#

Kiitokset vinkeistä.

Tilasin kiintolevyn ja pitää vielä se winukka hommata jostakin. Saa nähdä kuinka käy... palataan tuonnempana asiaan.

exAtuu [01.01.2006 02:15:32]

#

TeeVee kirjoitti:

Latska kirjoitti:

Yleensä Windowsit kannattaa asentaa aina ennen muita. Niillä on tapana korvata muut bootloaderit omillaan.

WinXP:n asennin kysäisee ennenkuin asentaa MBR:ään käynnistyslataimen.

Ai, ei minulla vaan koskaan ole kysynyt.

TeeVee [01.01.2006 10:48:17]

#

MasaVista kirjoitti:

TeeVee kirjoitti:

Latska kirjoitti:

Yleensä Windowsit kannattaa asentaa aina ennen muita. Niillä on tapana korvata muut bootloaderit omillaan.

WinXP:n asennin kysäisee ennenkuin asentaa MBR:ään käynnistyslataimen.

Ai, ei minulla vaan koskaan ole kysynyt.

Kyllä minulla on päässyt muodostumaan tälläinen käsite, jos olen väärässä, en ole yhtään yllättynyt, mutta taaseen muistelisin, että näin on. WinXP:n käynnistyslataimeen saisi kyllä lisättyä linuxin, näin olen kuullut. Mutta tähän ei suositella lähdettävän, koska se on vaikeata ja erittäin hankalaa.

tkarkkainen [01.01.2006 12:06:34]

#

TeeVee kirjoitti:

WinXP:n käynnistyslataimeen saisi kyllä lisättyä linuxin, näin olen kuullut. Mutta tähän ei suositella lähdettävän, koska se on vaikeata ja erittäin hankalaa.

Näin on, mutta jokin siitä taisi tehdä purkkaratkaisun. Eikä ole edes jeesusteippiä jolla sen vahvistaisi.

zacura [01.01.2006 13:56:17]

#

TeeVee kirjoitti:

WinXP:n käynnistyslataimeen saisi kyllä lisättyä linuxin, näin olen kuullut. Mutta tähän ei suositella lähdettävän, koska se on vaikeata ja erittäin hankalaa.

Ei nyt ihan näinkään. Jos sinulla on jo valmiina linuxin bootloaderi jollain levyllä luet sen vaikka dd:llä tiedostoon (ensimmäinen sektori). Ja kopioit tämän tiedoston esim. windowsin C-asemalle. Tämän jälkeen lisäät C:\boot.ini tiedostoon osioon [operating systems] rivin "C:\linux.dat=Linux" (olettaen että c:\linux.dat on tiedosto joka sisältää linuxin bootloaderin).

Ja eikös lilon ja grubin saa kirjoittamaan käynnistysektorin suoraan tiedostoonkin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta