Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: UTF-8

Sivun loppuun

M2tias [29.12.2005 00:38:35]

#

Lähipäivinä on tullut UTF-8:n käytöstä valituksia molemmin puolin, joten ajattelin kysyä, kuinka moni käyttää UTF-8:a irkatessaan?

Rozen [29.12.2005 01:06:35]

#

\o

M2tias [29.12.2005 01:07:56]

#

ai nii
o/

Tzaeru [29.12.2005 01:13:21]

#

Kaikki paitsi mIRCkaajat 8D

UTF-8 olisi hyvä, jos sen saisi napinpainalluksella mIRCiin, eli looginen johtopäätös: Se ei ole hyvä

Draiz [29.12.2005 01:25:40]

#

\o/

Eli joo, käytän.

exAtuu [29.12.2005 01:44:52]

#

Kaikki tyhmät käyttävät sitä. Se ei ole vielä toimiva esim. mIRCissä, joka siis on valtaclientti, joten UTF-8:n siirtyminen IRC:ssä ei ole vielä mahdollista.

Heikki [29.12.2005 04:07:30]

#

IRCNetissä ja QuakeNetissä käytän recodea ja siis lähetän iso-8859-15-koodattuna. Freenodessa tulee käytettyä utf:ää (vaikka siellä harvoin irkkailenkin).

Vuodenvaihteen jälkeen sitten utf:ää myös #ohjelmointiputkassa :)

Juice [29.12.2005 07:12:48]

#

IRCNetissä recode ja ISO-8859-15. Vuodenvaihteen jälkeen siirryn armotta utf:ään.

TeeVee [29.12.2005 09:13:04]

#

UTF-8 ^^

tkarkkainen [29.12.2005 15:38:35]

#

Sikäli kuin olen putkan oppien puheet oikein käsittänyt, niin siirtyminen UTF-8:iin tapahtuu vuodenvaihteessa. Eli meikäläinen alkaa silloin puskemaan sitä ulos. Ohjelmointiputka taitaakin olla näistä minun oleilukanavistani ainoa jolla enää tässä vaiheessa kuulee valituksia aiheesta.

EDIT:

Tzaeru kirjoitti:

UTF-8 olisi hyvä, jos sen saisi napinpainalluksella mIRCiin, eli looginen johtopäätös: Se ei ole hyvä

Eli merkistön hyvyys määräytyy sen mukaan, tukeeko yksi antiikkinen softa sitä vai ei? Ei ole nimittäin tainnut mircistä tulla uutta versiota aikoihin. Kehitetäänkö sitä edes enää?

Deewiant [29.12.2005 16:08:25]

#

Käyttäisin, jos muut käyttäisivät. ISO-8859-15 sitä odotellessa.

Tempfile [29.12.2005 17:05:16]

#

Minun koko koneeni on jo UTF-8-ajassa, ainoastaan irkissä recodetan ISO-8859-15:ta ulospäin ettei tarvitse peelojen vineämistä kuunnella. Vuodenvaihteen jälkeen saavat kyllä nekin tukkia suunsa, silloin lähtee recode.

tsuriga [29.12.2005 17:25:06]

#

mIRC.com kirjoitti:

mIRC 6.16 has been released! (July 7th 2004)

Samapa tuo onko se antiikkinen kun toimii kuin junan vessa. Kuinka paljon lienee noita ns. bugeja ja tekijöille mielekkäitä parannusehdotuksia sitten tullut tähän päivään mennessä? Itseä ei pahemmin jaksa kiinnostaa, millä koodauksella tekstiä pusken. Käytän sitten kun menee automaagisesti päälle moinen.

Merri [30.12.2005 10:47:30]

#

Mitä lueskelin mIRCin foorumeja joskus pari kuukautta sitten, selvisi sieltä että UTF-8 -tuki on ollut "työn alla" vuodesta 2002 tai 2003 alkaen. Sanottakoon että siinä ei missään tapauksessa voi kestää noin kauan, UTF-8:n sovelluttaminen Windows-ohjelmaan ei ole ihan niin vaikea juttu. Toki Unicode-merkistön tukeminen kunnolla on vähän laajempi ja vaikeampi juttu, mutta sellaisen nopean useimmille toimivan pikakorjauksen saisi varsin helposti tehtyä.

Omassa ohjelmassa (Goldpandassa) on tukea jo rakennettu sisään, asetuksen vaihtaminen ei vielä vain ole mahdollista kuin vain koodia muuttamalla. Ehkä tuon jaksaa koodata valmiimmaksi sitten kun sattuu sille tuulelle. Ja sitten kun on taas vähän löysemmin käytettävää aikaa.

Gwaur [30.12.2005 18:02:17]

#

No, mIRC tietääkseni piirtää viestit itse omalla tekstilaatikko-objektillaan, eikä käytä mitään valmista objektia, sellaista jonka vaikka Visual Basicilla saa tuosta vain työkalupalkista ja raahaa ikkunaan. Silloinhan tekstin renderöijään pitää tehdä kunnollinen osaaminen ties mille merkeille. Noh, hiljaa hyvä tulee, vaikka itse käytänkin Irssiä. Tekstin renderöiminen on siis termiksestä kiinni, ja käyttämäni rxvt-unicode osaa sen ihan nätisti, minkä voi jo nimestä päätellä.

Itse siis käytän UTF-8:a irkissä, jos kukaan ei valita. Jos joku valittaa, vaihdan ISO-8859-1:n päälle ja vähän ajan päästä taas takaisin. ;) En tosin enää vuodenvaihteen jälkeen. Omat kotisivuni ovat kyllä UTF-8:lla nykyään.

kayttaja-2791 [30.12.2005 18:57:22]

#

Saa nähdä rupeanko puskemaan UTF-8:ia Ircnetissä vuodenvaihteen jälkeen, tuskinpa. Sisääntulevat UTF-8-merkit sentään näkyvät oikein, joten sikäli se on se ja sama.

Tämä epävirallinen 1.1.2006 IRC unicodeksi-kampanja ei mielestäni mitenkään järkevä ole, käytetyin (?) client eli Mirc ei ilman käyttäjän isompaa tai pienempää säätöä sitä tue, samoin ircd ei sitä virallisesti tue. Toki sitä sopii ja on suositeltavaa käyttää sielä missä sille on tarvetta (esimerkiksi monikansallisilla kanavilla), mutta ihan suomalaisilla kannuilla se tuntuisi ainoastaan olevan vähemmän asiasta tietävien ihmisten kiusaamista. IMO.

Itse en ainakaan vielä tähän astisella irkkausurallani ole törmännyt nykyisen ISO-8859-x merkistön riittämättömyyteen. Toisaalta taas jos vakikannuillani on joku UTF:ää puskenut on siitä tullut yleensä melkoinen valitusvyöry. Tosin en pyörikään yleensä kovinkaan "tekniikasta tietävien" ihmisten kannuilla, vaan enemmän tai vähemmän tosielämän kavereiden välisillä kannuilla.

BlueByte [31.12.2005 08:31:58]

#

JTS kirjoitti:

Itse en ainakaan vielä tähän astisella irkkausurallani ole törmännyt nykyisen ISO-8859-x merkistön riittämättömyyteen. Toisaalta taas jos vakikannuillani on joku UTF:ää puskenut on siitä tullut yleensä melkoinen valitusvyöry. Tosin en pyörikään yleensä kovinkaan "tekniikasta tietävien" ihmisten kannuilla, vaan enemmän tai vähemmän tosielämän kavereiden välisillä kannuilla.

Euromerkki näkyy aivan päin vittua irkissä jo noilla tavanomaisilla merkistöillä.

kayttaja-2791 [31.12.2005 12:31:12]

#

BlueByte kirjoitti:

Euromerkki näkyy aivan päin vittua irkissä jo noilla tavanomaisilla merkistöillä.

Jukka Korpela kirjoitti:

1. Ensisijaisesti käytetään sanoja "euro" ja "sentti" (tietenkin tilanteen mukaan taivuttaen).
2. Toissijaisesti käytetään euron symbolia.
3. Jos lyhentäminen on tarpeen eikä euron symbolia voida käyttää, käytetään lyhenteitä "e" ja "snt".

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/euro.html

Edelleenkin, jos "ostin C-kirjan joka maksoi 20 euroa" niin ei minulle ole ongelma sano sitä irkissä kuten sanoin sen tuossakin. Samoin muunnelmasta "ostin C-kirjan joka maksoi 20e" käy asia varmasti myöskin kaikille ilmi. Mutta ilmauksen "ostin C-kirjan joka maksoi 20€" sisällön varmasti useimmat nekin joille kyseinen merkki ei oikein näy kyllä arvaavat oikeaksi, mutta silti kyseinen ilmaus on huonoiten saavutettava, niin netissä kuin irkissäkin.

Mutta kyllä, sitä euromerkkiä monet käyttävät, ja se voitanee laskea UTF-8:n yhdeksi puoltavaksi perusteluksi.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta