Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++ koodin kääntäminen

Sivun loppuun

Azure [02.10.2005 12:51:27]

#

Eli latasin tuon MinGW:n netistä. Ja jos haluan kirjoittaa notebadilla(muistiolla) koodin, niin pitääkä siitä tehdä exe tiedosto. Ja miten minä sen käännän kun se tiedosto on esimerkiksi omien kansioiden tiedoistoissa. Eli miten käännän ja millä tuon MinGW:n jutulla?

Blaze [02.10.2005 12:57:38]

#

Start > Run > command

cd c:\hakemisto\jossa\mingw\on
cd bin
g++ -o c:\mihin\exen\haluat\exennimi.exe "c:\documents and settings\tunnus\my documents\helloworld.cc"

Metabolix [02.10.2005 13:00:44]

#

gcc on kääntäjän nimi, ja pääsääntöisesti ihan gcc koodi.c, ja jos haluat määrätä syntyvän tiedoston nimen (oletus a.exe), lisää perään -o ohjelma.exe.

Tämä ei kuitenkaan ole näin helppoa :) Jos haluat kääntää muuallakin kuin MinGW:n bin-kansiossa (kuten Blaze yllä :), PATH-ympäristömuuttujaan pitää lisätä tuo kyseinen kansio. Joko siis Windowsin säädöistä (Win2k: Oma tietokone => Ominaisuudet; jostakin löytyy järjestelmämuuttujat) tai komentoriviltä set PATH=(MinGW:n bin-kansio);%PATH% ja Win98:ssa vaikka AUTOEXEC.batiin niin tulee automaattisesti.

Suositellaan nyt vielä Dev-Cpp:tä, niin säästyt säätämästä jollain muistiolla :D

Azure [02.10.2005 13:33:16]

#

Eli mä tein sovelluksen nimeltä HELLO.EXE ja tallensin sen MinGW:n bin kansioon. Eli näinkö vai miten ja miten se ajetaan.

Tein muistioon tuollaisen koodin, tarkoituksenani on tehdä tuo Hello World ohjelma.

#include <iostream.h>

int main()
{
 cout << "Hello World!\n";
 return 0;
}

Ja kone valittaa, että 16-bittinen MS-DOS-alijärjestelmä. Ja sano näin:

C:\DOCUME~1\MIKA~\TYPYT~1\HELLO.EX
NY:nnäennäinen DOS-kone kohatasi laittoman käskyn.
CS:0702 IP:0103 OP:63 6c 75 64 65 Sulje sovellus valitsemalla 'Sulje'.

[SULJE] [OHITA]

Ja tuo ilmotus tulee näkyviin kun paina tuota HELLO.EXE kuvaketta tuolla bin tiedostossa.

Metabolix [02.10.2005 14:21:15]

#

Siis teet tiedoston hello.cpp, ja sitten käännät sen aiempien ohjeiden mukaan. Sitten ajat sen käännettäessä syntyneen exe-tiedoston.

Azure [02.10.2005 15:49:25]

#

Hullua hommaa, ku ei tajua mitään!!! >:(

Ymmärsin vain sen että teen tuon CPP-tiedoton tuosta notebadilla tehdystä koodista. No niin siitä tuli CPP-tiedosto, jonka tallensin tuonne:

C:\Documents and Settings\Mika\Työpöytä\MinGW\bin

Ja mitä nyt? Kokeilin avata tiedostoa tuossa gcc kääntäjässä ja se sammu kohta saman tien automaattisesti, eikä sanonut mitään muutako pikaisesti ennen sammutusta, että

C:\Documents and Settings\Mika\Työpöytä\MinGW\bin
Warning: no newline at end of file

Ja tuosta kääntö jutusta minkä tuo Blaza mainitti, en tajunnu mitään ja mikä tuo Start > Run > command komento on, tuossa edellä ja mihin se kirjoitettaan???? >:o

Kirjoittakaa suomenkielellä, kiitos!!!

Metabolix [02.10.2005 16:06:40]

#

Niin no nyt olet siis ilmeisesti kääntänyt ohjelman, kun kerran ajoit GCC:n. Sitten etsit sieltä samaisesta kansiosta a.exe-tiedoston, se on se ohjelmasi. Ennen kuin kysyt, niin http://pp.kpnet.fi/Blaze/codefaq/#justflashes

Start > Run > command on siis suomeksi Käynnistä > Suorita > command. Ei ole kovin vaikea ymmärtää. Kuten ei tuota Blazen ohjetta muutenkaan. Tai muitakaan annettuje ohjeita. Kaikki on kyllä jo kerrottu, yritä nyt ajatuksella lukea.

Lataa Dev-C++. Säästät aikaa. Ja kirjoitat parempaa koodia, kun on automaattinen sisennys.

Ja sitten kun alkaa tulla kääntäessä virheitä, niin älä ryntää heti kysymään, vaan lue ensin ne virheilmoitukset ja yritä itse korjata.

Meitsi [02.10.2005 17:58:28]

#

lainaus:

Jos osaat englantia, niin osaat korjata tuon helposti :)

Azure [02.10.2005 20:02:36]

#

En kyllä tiedä mitä tuo tarkoittaa, ja tuskin se on ohjelma virhe.
Mistä muuten saa selville, mikä vois olla koodissa väärin, mä yritin korjailla tuota mutta ohjellma ei tahdo pelata. Kun sitä a.exe pikakuvaketta klikkaa niin se ohjelma vain vilahtaa ruudulla ja vaikka yritän kännistää sitä tuolla suorita jutulla, niin käy ihan samoin. Eli, mistä voin ettii nuo ohjelma virheet.

Mä kuitenkin onnistuin tehdä tuon hirsipuu ohjelman, joka oli oikein mukava ja se oli tosi mahtava juttu ku se toimi. Eli tuo Hirsipuu on mun eka ohjelma, yahoo!!! =D

Eli nyt on vain ongelamana se, että missä virhe ku en mä oo huomannu mitään virheilmoitustakaan!!!???

Tarkoituksena on saada Hello World ohjelma toimimaan!!!

sqwiik [02.10.2005 20:14:56]

#

lainaus:

Tuo korjautuu sillä että lisäät kooditiedostosi loppuun rivinvaihdon.

Metabolix [02.10.2005 20:24:00]

#

Azure kirjoitti:

Kun sitä a.exe pikakuvaketta klikkaa niin se ohjelma vain vilahtaa ruudulla ja vaikka yritän kännistää sitä tuolla suorita jutulla, niin käy ihan samoin.

Metabolix kirjoitti:

Ennen kuin kysyt, niin http://pp.kpnet.fi/Blaze/codefaq/#justflashes

Ja miksi tunget ylimääräisiä välimerkkejä lauseisiisi??1!!1!?!!?++1?1?!

viznut [04.10.2005 14:00:11]

#

Ehkä kannattaisi ennen ohjelmoinnin opiskelua opetella sen komentorivishellin alkeet, ettei tarvitse kuvitella, että helloworld-ohjelmassa olisi jokin vika kun se "vaan vilahtaa ruudulla" :)

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta