Elikkäs, minulta on tilattu seuraavanlainen PHP-scripti, ja mietin, paljonko siitä voisi pyytää:
Sivusto-generaattori/pohja, joka
- on helppokäyttöinen
- käytetään selaimessa - luodaan, muokataan jne. sivut, ja scripti järjestelee sivut itse halutut sivut menuksi.
- erittäin helppokäyttöinen, ei tarvitse osata koodia lainkaan, että sivuja voi tehdä ja ylläpitää.
- sisältää tiedostojen latauksen palvelimelle
- kustomoitava palautekenttä valmiina
Kaikki tietenkin itse koodattu ja suunniteltu.
Kannattaisiko joku tuntihinta ja siitä sitten laskea, vai millä perusteella?
Tunti-työnä minä hinnan ottaisin ja tulisi kalliiksi ja äkkiä veikattuna minimiveloitus tuollaisesta projektista olisi 1000-2000€. Eli jos olisin se asiakkaasi, tilaisin paketin milummin vaikka leftoverilta tai vastaavalta kaverilta, jolla todennäköisesti on paketit valmiina ja niistä vain räätälöidään asiakkaalle sopiva syteemi.
Hintojen polkemismielessä ota kuitenkin kunnon hinta, älä polje jo ennestään poljettuja hintoja. Tosin tuskin voit ammattilaisen hintoja kuitenkaan pyytää.
"Ammattilaiselta" kun tilaat sivut, niin jo pelkkä muutama html-sivu maksaa helposti tuon 600€. Ammattilainen lainausmerkeissä siksi, että välillä heidän ammattitaitoaan joutuu pikkuisen kyseenalaistamaan :)
Tämä selvä.
Homma nyt on niin, että tämä työ tilattiin alunperin isäni veljeltä, joka kuitenkin on liian kiireinen toteuttamaan tätä hommaa, joten pyysi minua.
Enkä meinannutkaan kuin kahdesta ehkä viiteen sataa korkeintaan pyytää (vai?).
Vaikkakin olen sitä kuukauden ainakin, jotain tunnin vähintään päivässä sitä väsännyt, mutta en tiedä, kun ei yhtään tuosta hinnasta tiedä.
Mutta katsoo nyt, mitä se tarjoaisi.
No joo, tuo hinta on sitten tietty tuollainen avaimet-käteen paketti mikä kattaa koko sivuston ylläpitoineen (vai mitä ajv meinasit?). Pelkästä tuon koodista/sen käyttöoikeudesta tuskin missään saat juuri mitään hintaa, esimerkiksi open-sourcena tuollaisia systeemeitä on varmasti tuhansittain.
Edit:
Luin ekan postin vaihteeksi taas ihan väärin... Eli kyseessä olikin räätälöity tietylle asiakkaalle, eikä ihan muuten vain pykätty systeemi kuten kuvittelin pikaisesti luettuna...
Minä en ainakaan pyytäisi sukulaiselta samaa hintaa kuin ventovieraalta. Ihan hyvä idea on kysäistä, mikä palkkio on sedän mielestä kohtuullinen.
Itse jos tuon toteuttaisin, tekisin tuosta sen verta monipuolisen että voisin ottaa sen suurilta osin koodikirjastooni ja/tai valmisskriptiksi. Todennäköisesti nyperrystunteja tulisi n. 100 ja normaalituntiveloitukseni 34 e/h tekisi 3400e. Tämän jakaisin viidellä jolloin hinnaksi tulisi 680e + ALV 22%.
Hinnoitteluni perustuu hyvin pitkälle siihen, että en ikinä pyri veloittamaan heti ensimmäiseltä asiakkaalta koko koodia, vaan jaan sen useamman asiakkaan kesken. Hyvin on toiminut tähän mennessä, arviolta vain 20% koodiriveistä on tällä hetkellä tappiollisia.
Itse en antaisi sukulaisuussuhteen rasittaa ellei kyseessä olisi yksityinen, yritykset tekee bisnestä that's it. Tietenkin voisi miettiä tyyliin "normaalisti velottaisin 680, mutta pistetään tasan viissataa ja sä sitten piffaat pakun jos kun muutan seuraavalla kerralla" -tyylisiä diilejä jos sukulainen olisi läheinen. Ei kannata kuitenkaan ihan eurolla tunti lähteä vetelemään eteenpäin, siinä vaiheessa kolmella seitsemästä napsahtaa "haa, tota voi hyödyntää myöhemminkin kun se ei kehtaa pyytää rahaa".
JTS kirjoitti:
No joo, tuo hinta on sitten tietty tuollainen avaimet-käteen paketti mikä kattaa koko sivuston ylläpitoineen (vai mitä ajv meinasit?).
Joo, siis suurinpiirtein tuollaista avaimet-käteen-pakettia meinasin, tosin ilman ylläpitoa, sillä koodien ideahan on juuri siinä, että ylläpito on mahdollista vaikka olisi peukalo keskellä kämmentä tietokoneen kanssa :) Hinta tietenkin riippuisi paljon lopullisesta ratkaisusta. Rakennettaisiinko systeemi tietokannan päälle, tehdäänkö myös leiska, yms. Ja tuo hinta on tosiaan 110-prosentisesti työllistetyn opiskelijan hinta, eli tällä hetkellä on varaa laittaa töilleen kova hinta, kun aika ei tunnu riittävän nykyistenkään hommien hoitoon :)
Mutta kuitenkin, antaa tuo leftoverin hinta 3400 € jotain osviittaa ammattilaisen tuntityönä tekemästä räätälöidystä ratkaisusta. Jos menet joltain VM-datalta tuollaisen ratkaisun tilaamaan, hinta on varmasti tuota luokkaa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.