CIRCLE piirtää ympyrän ruudulle kohtaan (x, y).
CIRCLE [STEP] ((x, y)), (säde)[, väri, alku, loppu, akselisuhde]
CIRCLE piirtää ympyrän, jonka keskipiste on kohdassa (x, y). STEPillä voi halutessaan määrittää, että ympyrän keskipiste on (x, y) etäisyydellä viimeisimmästä piirtokohdasta.
Säde on ympyrän säde kuvapisteinä (halkaisija = 2 * säde).
Värillä voi halutessaan muuttaa ympyrän väriä.
Alku ja loppu määrittävät ympyrän piirtämisen alku- ja loppupisteet radiaaneina. Radiaanit voi muuttaa asteiksi kaavalla (Radiaanit * 180 / pii) ja asteet radiaaneiksi kaavalla (Asteet / 180 * pii).
Akselisuhde on x- ja y-akselien pituuksien suhde.
Esimerkki:
CONST pii = 3.141592654# ' Asetetaan piin arvo vakioksi, koska sitä tarvitaan alku- ja loppupisteiden määrittelyssä SCREEN 12 ' Näyttötila täytyy muuttaa, koska CIRCLE ei toimi tekstitilassa CIRCLE (100, 100), 50, 15, , , 5 ' Kapea soikio CIRCLE (250, 100), 50, 15, .3 * pii, 1.7 * pii, .5 ' Hieman litteä ja "puutteellinen" soikio CIRCLE (400, 100), 50, 15, 1 * pii, 2 * pii ' Puolikas ympyrä CIRCLE (550, 100), 10, 4 ' Oikein pieni ja punainen ympyrä CIRCLE (250, 250), 75, 1, , , .1 ' Leveä sininen soikio CIRCLE (400, 250), 50, 15, .5 * pii, 1 * pii ' Neljäsosa ympyrä CIRCLE (325, 400), 50, 1, , , 5 ' Ja lopuksi yhdistetään kaksi soikiota päällekäin CIRCLE (325, 400), 50, 1, , , .2
Muuta aiheeseen liittyvää:
SCREEN, LINE, DRAW, PSET, PALETTE