Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Koti serveri?

Sivun loppuun

Name-No [21.08.2004 16:09:13]

#

Onko kenelläkään omaa serverii kotona tai työpaikalla? Mulla on kotona. Ja siinä on Apache ja siinä php ja mysql tuki. Koneena on 500mhz ja käyttis on windows xp tällä hetkellä. Ja osoite on http://palvelin.no-ip.org/ mutta en ole ihan varma tuleeko toi toimimaan noin miten sivuilla olen sanonut.

Blaze [21.08.2004 16:13:45]

#

Luulenpa, että useimmilla PHP-ohjelmointia harrastavilla on oma palvelin. Pyörii tälläkin koneella Apache, mutta ei sillä mitään julkista tavaraa ole, nimenomaan sen takia, että tämä ei ole auki 24/7 (ja myös sen takia, että 128K upstreami ei oikein sovellu palvelinkäyttöön ^^;;)

Deewiant [21.08.2004 17:08:23]

#

Itselläni ei ole, johtuen lähinnä siitä, että vanhempani sattuvat nukkumaan viereisessä huoneessa, ja isäni ei kuulemma pysty nukkumaan äänen takia.

Veljelläni kuitenkin on, ja omatkin kotisivuni lojuvat siellä.

TETRIS [21.08.2004 18:01:27]

#

Kyllä minulla on win2k:ssa apache servu jossa on PHP ja MySQL. Tosin se on vain skriptejen testausta varten eli ei ole julkinen. Fedoraan en ole vielä pistänyt kun Apachen ja MySQL:n

Heikki [21.08.2004 19:50:44]

#

Itselläni on muutaman kaverin kanssa rakennettuna palvelinkone, joka on lähes aina 24/7 päällä.

Koneen speksejä:
-AMD Athlon XP 2200+
-384mt DDR
-2,5gt + 10gt kovot

Käyttiksenä toimii tekstipohjainen Debian Linux. Palvelimina löytyy http (apache php-tuella, mysli suunnitteilla), ftp (proFtp), ja sitten CS 1.6 -palvelin. Lisäksi koneella ajetaan muutamaa IRC-bottia (eggdrop).

Kaista on tosin kohtuullisen heikko, nyt 1mbit/512, ja Elisan tuplatessa nopeudet downi nousee kahteen (joka taas ei pahemmin palvelimeen vaikuta).


Voin sanoa, että palvelimen asennus hoitui yllättävän helposti. Kun projektiin ryhdyttiin, ajattelin että ei tästä varmaankaan tule mitään, tuskin saadaan konetta edes nettiin (minulla ei ollut juurikaan Linux-kokemusta). Homma kuitenkin toimi miltei täydellisesti jopa ilman conffaamista, ainoastaan PHP-tuen kanssa ja toista kiintolevyä lisätessä piti asetustiedostoja muokkailla. Nettiyhteyskin toimi saman tien.

Metabolix [21.08.2004 20:01:38]

#

Miten minulla on käsitys, että Elisan yhteydessä ei saisi pitää palvelinta?

Elisa-laajakaistan Erityisehdot kirjoitti:

Ellei asiakkaan ja toimittajan kanssa ole nimenomaan muuta sovittu, asiakas ei saa pitää laajakaistaliittymässä palvelimia tai käyttää verkkopalvelua palvelujen tarjoamiseen laajakaista- tai internet-palvelujen käyttäjille sijoittamalla palvelinlaitteita tai -sovelluksia tietoliikenneyhteyteen.

Deewiant [21.08.2004 20:08:30]

#

Metabolix kirjoitti:

Miten minulla on käsitys, että Elisan yhteydessä ei saisi pitää palvelinta?

Pyöritän palvelinta ainakin pari tuntia päivässä, jos en muuten niin BitTorrentia käyttämällä. Eipä ole tullut Elisalta valituksia.

ez [21.08.2004 20:34:29]

#

Mulla pyörii omat nettisivut omalta koneelta. WindowsXP + IIS. Eli sivut on aina toiminnassa kun kone on päällä :-DD

jcd3nton [21.08.2004 20:58:02]

#

Sonera ei salli, muuten saattaisi vaikka ollakin... Ei ehkä kuitenkaan 24h päivässä =|

Heikki [21.08.2004 21:01:14]

#

Nykyisen televiestintälain mukaan internet-palveluntarjoaja ei saa kieltää palvelimen pitämistä yhteydessään. Toisaalta, jos palvelin on kaupallinen, tähän voi tulla jokin poikkeus, en tiedä.

Aruviel [21.08.2004 21:01:35]

#

Metabolix: Tuosta on ollut keskustelua täälläkin. Ja olen saanut sellaisen kuvan, että Suomen laki kieltää palveluntarjoajia kieltämästä palvelimen ylläpitämisen. En muista miten tuo nyt meni, kohtuuden rajoissa homman piti toimia. Jossain Mikrobitissäkin oli myös tuosta. Siitä en sitten tiedä, onko lakia muutettu.

Joo, en jaksa kaivella tuota aihetta käsittelevää ketjua esiin.

Sharph [21.08.2004 21:31:57]

#

jcd3nton kirjoitti:

Sonera ei salli, muuten saattaisi vaikka ollakin... Ei ehkä kuitenkaan 24h päivässä =|

Eikö? Missä lukee? Ite mulla on shelliservu päällä 24/7. Ja liittymä on sonera.

Metabolix [21.08.2004 21:41:07]

#

Löytyi:

www.finlex.fi kirjoitti:

- -
Viestintämarkkinalaki, 4 §
Märitelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- -
2) yleisellä viestintäverkolla viestintäverkkoa, jota tarjotaan etukäteen rajaamattomalle käyttäjäpiirille;
- -
Radiolaki, 4 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- -
3 a) telepäätelaitteella laitetta, joka tietojen lähettämiseksi, käsittelemiseksi tai vastaanottamiseksi on tarkoitettu johtimella, radioteitse, optisesti tai muulla sähkömagneettisella tavalla liitettäväksi joko suoraan yleisen viestintäverkon liittymään tai toimimaan yleisen viestintäverkon yhteydessä kytkettynä suoraan tai epäsuorasti yleisen viestintäverkon liittymään;
- -
Viestintämarkkinalaki, 69 §
Oikeus liittää päätelaite tai viestintäverkko yleiseen viestintäverkkoon
Teleyritys ei saa estää käyttäjää liittämästä yleiseen viestintäverkkoon radiolain vaatimusten mukaista radio- ja telepäätelaitetta tai tämän lain vaatimuksen mukaista suojauksen purkulaitetta tai televisiovastaanotinta.
- -

Aina sitä oppii jotakin uutta.

jcd3nton [21.08.2004 21:48:30]

#

lainaus:

Liittymään kytketty asiakaslaite saa määräajaksi käyttöönsä julkisen IP-osoitteen Soneran hallinnoimasta IP-avaruudesta. Määräajan pituus vaihtelee verkon
käyttöasteen mukaan. Yhteen liittymään jaetaan maksimissaan viisi osoitetta. Asiakas ei saa käyttää käyttäjätunnusta kuin yhdessä liittymässä kerrallaan. Yhteen
liittymään saa kytkeä enintään viisi (5) tietokonetta. Liittymässä ei saa pitää palvelinta ja asiakas ei saa toimia palveluntarjoajana muille internetin käyttäjille ilman
Soneran kirjallista suostumusta. Liittymän käyttäjätunnuksia on säilytettävä huolellisesti. Asiakas saa käyttää kaapelimodeemia vain siinä huoneistossa, johon se on
sopimuksen mukaan asennettu. Liittymän kapasiteettia ei saa jakaa kolmannen osapuolen kanssa. Asiakas vastaa siitä, että liittymää käytetään lainmukaisiin
tarkoituksiin.

http://www.sonera.fi/GetImages/GetImages_GetImage_pdf/0,1440,43817,00.pdf

Heikki [22.08.2004 09:23:57]

#

Palveluntarjoajat eivät ole pahemmin uutta lakia noteeranneet...

Itse tiedustelin joku aika sitten Elisalta ADSL-liittymästä ja mainitsin, että he sivuillaan kieltävät palvelimen pitämisen mikä on lain vastaista. Sain vastaukseksi, että ei_kaupallisen palvelimen pito on sallittua, mutta näyttääpä tuo palvelinkielto vieläkin Elisan sivuilla roikkuvan...

Tämä keskustelu on luisunut jo aika lailla off-topiciksi.

Sharph [22.08.2004 09:41:49]

#

jcd3nton kirjoitti:

lainaus:

Liittymään kytketty asiakaslaite saa määräajaksi käyttöönsä julkisen IP-osoitteen Soneran hallinnoimasta IP-avaruudesta. Määräajan pituus vaihtelee verkon
käyttöasteen mukaan. Yhteen liittymään jaetaan maksimissaan viisi osoitetta. Asiakas ei saa käyttää käyttäjätunnusta kuin yhdessä liittymässä kerrallaan. Yhteen
liittymään saa kytkeä enintään viisi (5) tietokonetta. Liittymässä ei saa pitää palvelinta ja asiakas ei saa toimia palveluntarjoajana muille internetin käyttäjille ilman
Soneran kirjallista suostumusta. Liittymän käyttäjätunnuksia on säilytettävä huolellisesti. Asiakas saa käyttää kaapelimodeemia vain siinä huoneistossa, johon se on
sopimuksen mukaan asennettu. Liittymän kapasiteettia ei saa jakaa kolmannen osapuolen kanssa. Asiakas vastaa siitä, että liittymää käytetään lainmukaisiin
tarkoituksiin.

http://www.sonera.fi/GetImages/GetImages_GetImage_pdf/0,1440,43817,00.pdf

Huh.. Toi oli vaan kaapelille.

msdos464 [22.08.2004 09:47:11]

#

Itsellä on about 24/7 servu päällä (http ja ftp).

tejeez [22.08.2004 09:58:06]

#

Mulla on tämä käyttökoneeni (käyttiksenä gentoo) samalla myös servuna (ssh, http). Päällä yleensä ihan 24/7. :)

firebug [22.08.2004 11:32:29]

#

Itselläni ja veljelläni pyörii serveri päällä 24/7 GNU/Debian Linux käyttiksellä. Palveluja mm. http ja ftp. Oma irssini pyörii myös siellä.

juhaz [22.08.2004 13:04:17]

#

Mulla on myös ja koneena toimii:
AMD Athlon XP2400+ (2ghz), 512Mb, 60Gigaa levytilaa ja käyttiksenä Windows XP. Ei ole MySQL:ää asennettuna, mutta apache PHP -tuella on.

Löytyvät vieläpä osoitteesta:
http://juhak.no-ip.info

Bill Keltanen [22.08.2004 14:48:33]

#

Name-No, mites saisin no-ip tehtyä niin, että kun menisi sinne niin se yhdistäisi mun ventrilo-servuun? kun se ei jotenkin vain toimi

EDIT: On se joku laki, että palveluntarjoaja ei saa rajoittaa käyttäjän kaistankäyttöä..

Aku2 [22.08.2004 15:25:15]

#

Heikki kirjoitti:

Palveluntarjoajat eivät ole pahemmin uutta lakia noteeranneet...

Itse tiedustelin joku aika sitten Elisalta ADSL-liittymästä ja mainitsin, että he sivuillaan kieltävät palvelimen pitämisen mikä on lain vastaista. Sain vastaukseksi, että ei_kaupallisen palvelimen pito on sallittua, mutta näyttääpä tuo palvelinkielto vieläkin Elisan sivuilla roikkuvan...

Tämä keskustelu on luisunut jo aika lailla off-topiciksi.

Tuosta laista sen verran, että tuosta oli keskustelua Soneran kanssa aika paljon joku aika sitten. Kuin myös useiden lakimiesten kanssa.
Kyseinen laki ei ole sovellettavissa normaali laajakaista liittymillä.
Kyllä. Laki määrittelee, että sitä ei saa estää, mutta sen voi estää tietyillä palveluilla.
Estämisellä laissa tarkoitetaan päasiassa saako sellaista lainkaan vai erillisesti ostettuna palveluna. Laki siis estää esim. Soneraa estämästä muita alalle kilpailijoita tulemasta käyttämällä heidän palveluitaan.

Kuitenkin SOneralla on useita palveluita (maksullisia) tarkoitettu juuri oman palvelimen ylläpitämiseen, jolloin se ei estä palvelimen pitoa.
Koti ADSL liittymissä se siis voidaan estää, koska palvelua ei ole sellaiseen tarkoitettu.
(Vaikkakaan Sonera ei kaikissa liittymäsopimuksissaan sitä kiellä)

Name-No [23.08.2004 22:52:34]

#

Bill Keltanen kirjoitti:

Name-No, mites saisin no-ip tehtyä niin, että kun menisi sinne niin se yhdistäisi mun ventrilo-servuun? kun se ei jotenkin vain toimi

Enpäs tiedä. Kysy viisaammilta.

Heikki [24.08.2004 07:02:41]

#

Pistät no-ip osoitteen viittaamaan koneesi ip-osoitteeseen. Tämän jälkeen voi koneesi Ventrilo-servuun yhdistää osoitteella munventtiservu.no-ip.org:1234 (jos 1234 on Ventrilon portti).


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta